Jedno si pamatujte – i když máte jako náborář plnou schránku životopisů a stůl zaskládaný motivačními dopisy, odpověď kandidátovi musí být součástí vašich nepsaných KPI. Zaimplementujte si zpětnou vazbu uchazeči o práci do pravidelných činností, i pokud to bude znamenat přesčas v práci. Slibuji, že tohle se vám vrátí. Všichni kandidáti by se totiž měli cítit, jako vaše vzácná trofej.
Určitě to všichni znáte… Narazili jste na kariérním portále nebo veletrhu pracovních příležitostí na pracovní pozici, která souzněla s vašimi představami o vytoužené práci. Strávili jste spoustu času s vypilováním dokonalého CV, vizuálně jste si pohráli i s grafikou a sepsali skvělý motivační dopis. Všechno odeslali na oddělení lidských zdrojů a teď už jen čekáte, až si vás pozvou a vy budete moct zúročit čas nad papíry a předvést se osobně v plné kráse.
Den, týden se nic neděje. To je normální, říkáte si, a tak čekáte dál. Když ale žádná reakce nepřijde ani po několika měsících, mrknete na pracovní portál, přes který jste se hlásili a ve vašem profilu vidíte – Z A M Í T N U T O. Bez jakéhokoliv kontaktování, nebo vysvětlení. Raději ještě zkontrolujete spam, jestli email od náboráře nezapadl… Ani z nevyžádané pošty na vás žádná zpráva nevyskočí. Pocit nejistoty vystřídá zklamání a vy si připadáte, jako by vás někdo okradl o čas.
Ještě horší je to v případě, kdy jste se zúčastnili několika kol výběrového řízení, a přesto nepřijde žádná odezva. Bohužel, nejde o ojedinělý případ. Drtivá většina náborářů takto funguje.
Příčin může být několik. Všechny ale spojuje nápor práce na náboráře ze strany společnosti. Ten se například musí věnovat kandidátovi, který úspěšně prošel a nyní řeší jeho onboarding. Nebo dostal pokyn od vedení, že je nutné obsadit prioritně další dvě pozice, jak jinak než ASAP. A to nemluvím o recruiterovi z agentury, který má na bedrech 15 otevřených pozic najednou. Zpětná vazba kandidátovi se u něj přesouvá na druhou, pátou nebo desátou kolej. A nakonec se po koleji směrem k uchazeči ani neprojede. Tohle je celé špatně!
Zpětná vazba kandidátovi buduje reputaci firmy
Svět totiž dnes funguje na bázi referencí. Portálů a srovnávacích kanálů, kde lidé hodnotí přístup firem k lidským zdrojům, je dnes nespočet. Můžete mít skvělý produkt a nabízet bezchybnou službu. Pokud se ale o vás bude psát jako o těch, co se chovají k uchazečům bez respektu a empatie, dřív nebo později se vám to vrátí jako bumerang.
Když vezmu v potaz samotného recruitera, tak i když vám fandím, nikdy nebudete v jedné společnosti po zbytek života. Rozhodnete se odejít a nechat kus života za sebou. Co si ale odnesete s sebou, je vaše pověst. Jenom na vás tak záleží, jestli si do další společnosti, nebo třeba kariéry na volné noze, odnesete i své dobré jméno.
Candidate experience je činnost, za kterou nejspíše nedostanete ani korunu navíc. Pokud budete svoji práci dělat dobře, v budoucnu se vám to tisíckrát vrátí. Proto je jedno, jestli jste interní personalista, který figuruje spíše v roli HR generalisty, a má otevřenou pouze jednu pozici nebo jste recruiter v agentuře a máte na sobě běžně přes deset otevřených pozic. Moje rada zní: zaimplementujte zpětnou vazbu kandidátům do pravidelných činností.
Možností je několik. Ať už si nastavíte, že po pohovoru kandidátům v konkrétní den odešlete personifikovanou zprávu se zpětnou vazbou, nebo každý pátek všem kandidátům z daného týdne zavoláte. Je to na vás, ale dělejte to. Kandidát je vždy na prvním místě, ať se děje cokoliv. I kdyby to měl být čas, který vám nikdo nezaplatí. Pozitivní reference směrem k firmě nebo recruiterovi je totiž k nezaplacení.