Nacházíte se v oboru, ve kterém se cítíte skvěle. Máte krásné pracovní prostředí, spoustu benefitů i spolehlivé kolegy. Všechno se zdá být bez chyby… A L E… Vaši nadřízení s vámi jednají jako s kolegou, který pro ně „pouze“ plní úkoly a vy začnete být nervózní, že v dané společnosti nemáte kam vyrůst. Uvízli jste u mělkých břehů a cítíte, že neexistuje úkol, který by vás zaskočil a představoval výzvu.
Jenže vy patříte do řádu dravců , čeledi jestřábovití a milujete divočinu, kterou byznys nabízí. Nechodíte si práci pouze odsedět. Pracovní nebo finanční stereotyp vám rozhodně nestačí.
Je načase pustit ryby k vodě, roztáhnout křídla a prozkoumat, co vám trh práce nabízí. Ale proč byste to měl dělat vy, když je tu řada kvalitních headhunterů, kteří se v oblasti lidských zdrojů denně vzdělávají a ví přesně, která firma hledá kandidáta jako jste vy?
Všechno vám naservírují přímo pod nos a zdarma. Vašim jediným úkolem bude zbavit se kroužku na noze, kterým si vás zaměstnavatel označil a vypustit z klece své pracovní ambice. Diskrétně a v tichost tak, aby to váš současný šéf nevytušil a vy mu to mohli oznámit až v okamžiku, kdy budete mít podepsanou smlouvu s jistým nástupem.
Co udělat před oslovením headhuntera?
- Udělejte si finanční průzkum trhu a slaďte vaše očekávání. Jde o jedinou analýzu, kterou po vás budu chtít. Je to hlavně pro váš klid a vědomí, jaké podmínky teď na pracovním trhu panují. Tento přehled headhunter může vypracovat také a udělá to rád, ale doporučuji vám zpracovat si analýzu po vlastní ose. Budete pak mít jasnou představu, do které pozice chcete nastoupit a kolik v dané lokalitě firmy nabízí.
Možná půjde o stejnou pozici jako tu, na které jste nyní, jen v jiné společnosti. Rozhodující pro vás ale mohou být i další podmínky. Třeba narazíte na nabídku, která se bude ve fixním platu značně lišit, ale její součástí bude 100% homeoffice po zapracování. A to může být rozhodující.
Nemusíte přitom dělat žádné mystery cally do firem. Jednoduše si otevřete Jobs nebo další pracovní portály a zadejte do vyhledávání klíčových slov pozici, kterou hledáte a její případné alternativy. Rozklikněte nabídky, které mají finanční rozmezí a těmi, které ho nemají se nezabývejte. Pro rychlý přehled vám to bude stačit.
Po několika minutách máte představu o tom, jak se mzda vaší pozice na trhu pohybuje. Když vás headhunter osloví s konkrétní nabídkou, budete vědět, že buď existují podmínky lepší, nebo že je to slušný návrh a dává smysl investovat čas do výběrového řízení.
- Pohrejte si s životopisem. Napsání kvalitního CV je jedním z témat, které by bylo potřeba rozebrat v samostatném článku, a to včetně grafických náhledů. Ale teď vám dám alespoň základní rady. Stáhněte si free verzi nástroje Canva. Na 30 dní je zdarma, což vám bude k vymazlení životopisu stačit. I bez zkušeností se s ním za pár minut naučíte pracovat. Díky desítkám šablon, do kterých pouze překopírujete text, budete mít skvělé CV, jako byste se živili marketingem. Čím kratší životopis bude, tím lépe. Optimální je jedna A4.
Já mám sice životopis na dvě strany, ale to jen z toho důvodu, že na druhém listu je napsáno: Příliš nudné CV? Tak si ze mě poskládejte třeba hlavu slona.“ A pak tam mám graficky v devíti bodech znázorněné schéma složení. Pro někoho možná trapné, ale mně to přišlo vtipné a je to dobrý ice braeaking. Mimochodem tento návod na Canvě najdete také.
A co fotka? Ano a velká, na čistém pozadí. To znamená žádní kamarádi ani kulisy v pozadí. Canva v placené verzi vám cokoliv v pozadí dokáže promazat tak, abyste tam zůstali pouze vy.
Záliby, rodinný stav, datum narození ani místo bydliště nepiště. Naopak upozorněte na konkrétní čísla, čeho jste dosáhli, jaký obrat jste firmě přinesli nebo kolik lidí jste vedli. A prosím – žádná souvětí. Tři až pět odrážek ke každé pracovní pozici stačí.
- Založte si nebo updatujte LinkedIn. Tato profesní platforma není stále používána tak, jak by se používat měla. Můžete si nastavit, že jste otevřeni novým pracovním příležitostem a zviditelnit se jen pro personalisty. Pokud se bojíte, že vás na LinkedInu najdou současní kolegové nebo nadřízení, můžete je jednoduše odfiltrovat. I když se to na první pohled nezdá, na této síti se můžete kreativně vyřádit jako nikde jinde. Ke každé pozici můžete vložit grafiku, nebo emotikony, které tomu všemu dodají šťávu.
Pokud máte kvalitně zpracované CV a profil na LinkedIn, právě jste nabili lovci ostré náboje, aby pro vás ukořistil skvělou pozici.
Jak headhuntera oslovit a na co si dát pozor?
Máte několik možností. Můžete se rozhodnout pro huntera na volné noze, lovce pod agenturou nebo interního náboráře. LinkedIn je jednoduchý nástroj, jak všechny tyto HR oslovit. Máte na to až sto pokusů týdně, což je limit pro oslovení nových spojení spolu s napsáním úvodní zprávy. Všímejte si dosahu personalistů. Moje rada v této souvislosti zní: hledejte headhuntera, který má 500 a více spojení.
Pokud by jich měl méně, tak pravděpodobně nebude mít dostatek zkušeností nebo tuto síť vůbec nepoužívá a zaměřuje se pouze na inzerci. U takového personalisty je málo pravděpodobné, že by vám dokázal při hledání nové pracovní výzvy pomoci. Kromě dosahu sledujte i to, jak na vás profil působí. Měl by být pastvou pro oči, protože jde o lovcův hlavní pracovní nástroj.
Dívejte se na grafiku, použití emotikonů, klidně hledejte i slovní překlepy. Když budete rolovat na profilu headhuntera, sledujte množství jeho příspěvků. Nemyslím pouze nabídky práce, ale také obsah. Může jít o tipy pro nalezení nové práce, zajímavé knihy, nebo doporučení na podcasty. Můžete tak poznat, zda oborem opravdu žije a bude s vámi zacházet jako se vzácným úlovkem.
Headhunter na volné noze bude mít sice menší množství nabídek, ale ty budou kvalitní a odpovídat vašim předpokladům i představám. Naopak ten z agentury bude mít pravděpodobně plné ruce práce, protože má otevřených několik zakázek naráz. Kvalita u něj nebude na prvním místě a podle toho také bude vypadat komunikace.
Pokud přesně víte, do jaké společnosti chcete jít, oslovte interního headhuntera. Ale myslete na to, že takto to udělají další desítky zájemců. Kontaktujte ho přes LinkedIn s tím, že byste se mu rádi prostřednictvím této sítě představili. Tak uvidí, že vám na dané pozici skutečně záleží.
Pokud chcete oslovit headhuntera na volné noze nebo toho z agentury, jednoduše mu pro navázání spojení pošlete zprávu. Napište mu, jak vás zaujal jeho profil, a že byste byli rádi, kdyby vás kontaktoval v případě, že se mu naskytne obsazení pozice, po které vy toužíte. Bude-li kvalitní, dostanete velmi brzy pozitivní zpětnou vazbu s žádostí o konkrétní parametry, jako je platové očekávání, preferovaná lokalita nebo možné termíny nástupu.
Top headhunteři se s vámi domluví na telefonátu, který může trvat kolem půl až třičtvrtě hodiny. To proto, že potřebují navnímat vaši osobnost a zjistit do jakého kolektivu se budete hodit.
Začít využívat služeb headhuntera je první krok k vaší vysněné práci.