Dříve nebo později se v podnikání dostanete do bodu zlomu, kdy budete k růstu firmy potřebovat do svého stáda nové kousky.  Předtím, než začnete lovit na pracovních portálech nebo roztáhnete sítě na sítích, měla by na řadu přijít analýza konkurenčního prostředí.

K ní vás mohou dovést tři cesty:

  • zadáte vypracování analýzy vašim lidem z HR,
  • vypracování analýzy bude součástí aktivit headhuntera, kterého si na nábor najmete,
  • analýzu vypracujete sami. Možná proto, že jde o vašeho prvního zaměstnance. Nebo chcete mít přehled a stanovit HR oddělení jasná kritéria výběru.

Při výběru nového zaměstnance není rozumné mířit příliš vysoko, to byste mohli lehce minout cíl. Zároveň nelovte ve vodách, kde není živo, a kde na dobrý úlovek těžko narazíte.

Provedení komplexní analýzy konkurence je klíčem k nastavení vhodného odměňování, benefitů a výhod, které nejen přilákají nové tváře, ale také udrží špičkové talenty. Takže STARTUJEME!

Krok č. 1: Stanovte si rozpočet

Aby se vám rozpočet neutrhl ze řetězu, je potřeba určit si mantinely. Limit, kolik můžete investovat do mzdy, benefitů a dalších výhod, je vašim odrazovým můstkem. Pokud jste začínající společnost, můžete hned při startu zjistit, že s daným rozpočtem si v současném pracovním prostředí pozici nemůžete dovolit. Minimálně ne tak, abyste se vyrovnali průměru konkurence. Ale i zde je možnost, jak nesejít z cesty. Například oslovit na pozici aktivní studenty nebo rozjet spolupráci s úřadem práce.

Krok č. 2: Konzultujte s odborníky

Zvažte možnost požádat o radu odborníky na lidské zdroje, konzultanty v oblasti odměňování nebo oborové asociace. Ujistíte se, že vaše analýza je komplexní a přesná. Můžete mít už zavedené, velmi dobré HR oddělení, které to udělá za vás. Většina externích headhunterů konkurenční analýzu poskytuje jako doplňkovou službu, někteří dokonce bezplatně.

Krok č. 3: Identifikujte konkurenci

Vypracujte seznam společností, které si brousí zuby na podobné talenty. Jděte do hloubky a zvažte jak přímé konkurenty, tak i společnosti v příbuzných oborech, které by vám vaši kořist mohly vyfouknout. Myslete na to, že kandidáti jsou zapálení, touží se vyvíjet a nechtějí celou kariéru zůstat jen v nadnárodních společnostech. Váš potenciální úlovek může být 20 let v korporaci, svázaný pravidly a teď zatoužil po svobodě startupové firmy. Většinou platí – vyšší bere. Takže musíte znát všechny, kteří míří stejným směrem.

Krok č. 4: Zanalyzujte pracovní nabídky konkurence

Projděte pracovní nabídky konkurence, abyste zjistili, jakou kvalifikaci a požadavky mají podobné pozice. Věnujte pozornost tomu, jak své pozice nabízejí, na jaké benefity lákají a na co kladou důraz při odměňování. Můžete si projít pracovní portály jako práce.cz, jobs.cz, welcometothejungle.com, startupjobs.cz, executivejob.cz nebo další stránky. Kde přesně budete hledat záleží na tom, jakou pozici zrovna hledáte.

Nezapomeňte prozkoumávat také kariérní stránky vytipovaných společností. Náplň práce a benefity na kariérních stránkách najdete. Platové ohodnocení najdete u vypsaných pozic ojediněle. A co si budeme povídat, jde o nejdůležitější bod.

Co bych vám v tomto případě doporučil? Odvažte se a pusťte se do mystery callu. Zahrajte si před personalistkou na uchazeče o pozici. Stanovte si několik cifer, které v jednotlivých hovorech zmíníte s ohledem na rozpočet i pozici a uvidíte, jestli budete mít u personalistek úspěch. Většinou budou ochotné zmínit, zda požadovaná částka u vedení projde nebo byste naopak vzájemně ztráceli čas.

Krok č. 5: Shromážděte a utřiďte data

Dejte do kupy informace o odměnách, výhodách a jiných benefitech, které nabízejí u konkurence. Ty poté utřiďte. Stanovte si platové rozpětí, plány zdravotní péče, penzijní výhody, akciové opce, flexibilní pracovní podmínky, možnosti profesního rozvoje a jakékoli další výhody nebo pobídky.

Krok č. 6: Posuzujte recenze a zpětnou vazbu zaměstnanců

Podívejte se na recenze a zpětnou vazbu zaměstnanců na platformách. Doporučuji Glassdoor, LinkedIn, Atmoskop, Google, Facebook, Firmy, Vím víc, Indeed nebo Jobinsider. Získáte přehled o tom, jak jsou vaši konkurenti vnímáni jako zaměstnavatelé. Věnujte pozornost komentářům, které se týkají odměňování, benefitů, kultury na pracovišti a celkové spokojenosti zaměstnanců. Takovým průzkumem můžete v závěru získat víc, než jste původně zamýšleli. Na tyto platformy píšou také zákazníci firem. Můžete přijít na zajímavá data o slabých stránkách konkurenčních společností nebo naopak co dělají lépe než vy.

Krok č. 7: Udělejte interní průzkum

Pokud má vaše společnost zaměstnance, nemusíte pro odpovědi chodit daleko. Prozkoumejte, co je pro ně důležité a jaké výhody nebo benefity preferují. Tyto cenné informace můžete získat prostřednictvím průzkumu, anonymních dotazníků nebo pohovorů s potenciálními kandidáty. Pouze na průzkumy bych se nespoléhal, ale ukážete jimi také zájem o vlastní zaměstnance. Už jste za půlkou našeho maratonu, tak neztrácejte dech.

Krok č. 8: Zvažte geografickou polohu

Vezměte v úvahu, kde se vaše firma nachází. Plat a benefity se mohou lišit v závislosti na životních nákladech a podmínkách v různých regionech. Tak věřte svému vnitřnímu kompasu.

Krok č. 9: Využívejte průzkumy platů z médií

Abyste nešlápli vedle, využijte oborové průzkumy nebo online zdroje. Jsou to cenné informace o trendech a konkurenčním platovém rozpětí. Googlováním jich najdete mraky. Ale já vám doporučuji ty od LMC, a to prostřednictvím článků a videí na Alma Career. Tady najdete průzkumy přehledně a srozumitelně zpracované.

Krok č. 10: Zvažte jedinečné prodejní výhody

Zjistěte, čím se vaše společnost odlišuje od konkurence a využijte toho tak, že přizpůsobíte balíček odměn a benefitů. Můžete mít jedinečnou firemní kulturu, inovace, příležitosti k růstu a postupu nebo atraktivní benefity. Z bodu 6 už byste navíc měli znát výhody také svých konkurentů.

Krok č. 11: Zhodnoťte trendy v odvětví

Jděte po zelené a zůstaňte informováni o trendech v odvětví. Dynamika pracovního trhu má vliv na oblast odměňování. Může se jednat o trendy v poptávce po konkrétních dovednostech, změny v právních předpisech nebo nové postupy v oblasti odměňování. Cesty hledání nových talentů, které dříve fungovaly, už teď fungovat nemusí.

Teď už byste měli mít vše, co jste potřebovali. Ale nenechte se zmást – ještě nekončíme.

Krok č. 12: Vytvořte atraktivní nabídku

Na základě analýzy konkurenčního prostředí a potřeb zaměstnanců vytvořte nabídku, která bude atraktivní pro potenciální zaměstnance. Můžete zvážit kombinaci konkurenčních platů, benefitů a dalších výhod.

Jsme v cílové rovince.

Krok č. 13: Pravidelně kontrolujte a upravujte

Pravidelně aktualizujte analýzu konkurence, abyste byli informováni o změnách na trhu a podle toho upravovali strategii odměňování a benefitů. Zůstanete tak v obraze a nebudete přicházet o jedinečné talenty.

Proběhli jsme úspěšně cílovou páskou. Dodržováním těchto kroků uděláte svoji společnost atraktivní pro nové talenty. Pevně doufám, že se tento článek stane vaší navigací, která vás i do budoucna bude směrovat k úspěchu.

Bude to malý krůček pro vaše HR oddělení, ale velký skok pro vaši firmu.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.