Stalo se vám někdy, že jste u hledání pracovních nabídek narazili na to pravé ořechové, pozice vám byla šitá na míru a všechno bylo zalité sluncem…? Nakonec z toho ale byla naleštěná bída. Nejste první ani poslední. Holt, není všechno zlato, co se třpytí.
Projdeme si dnes okruhy, které byste měli s personalistou probrat, aby šel s pravdou ven. Konec konců, vždy dostáváte prostor na dotazy. Říkáte si, kdo se moc ptá, moc se dozví? Vyzobejte si z otázek takové, které vám dávají nejvíce smysl… Protože, kdo je připraven, není překvapen.
O společnosti:
- Jaká je kultura společnosti? Odpovědi, které dostanete na otázky ohledně kultury společnosti budou deklarovat, jak se zde budete případně cítit.Šaty sice dělají člověka, ale jestli vás škrtí kravata nebo jste si na jehlách už dvakrát zvrtla kotník, tak se zeptejte, jaký dress code vedení firmy vyžaduje.
Všeho moc škodí, říkáte si, a proto preferujete uzavřené kanceláře oproti open space. Pokud byste přesto měl sedět v open space a vaše pozice bude vyžadovat několik dlouhých telefonátů denně, zeptejte se, zda je někde soukromý prostor pro volání.
Pes, který štěká, nekouše a vy máte doma chlupatého kamaráda, který rád chodí do kanceláře. Nebo jste naopak na zvířecí srst alergičtí? Zeptejte se, zda je office, ve kterém budete procovat dog friendly.
Jak je to s akcemi pořádanými firmou? Má firma více eventů pro zaměstnance, nebo tyto aktivity vánočním večírkem končí? Jedna vlaštovička jaro nedělá a pro vás přece nejsou stmelování kolektivu a teambuilding prázdné pojmy.
Vrána k vráně sedá. Tak zjistěte, jaká je kultura týmu, do kterého budete spadat. Chodí si po práci společně posedět a tráví spolu čas i mimo práci?
- Plánuje firma expanzi nebo bude působit pouze na tomto lokálním trhu? Kdo se bojí, nesmí do lesa. Tak šup, zeptejte se, zda budete mít možnost v rámci pracovní náplně cestovat do zemí, ve kterých působí.
- Jaké jsou plány společnosti a její vize? Kam by se chtěla v segmentu, ve kterém působí dostat a v jakém horizontu? Jaký byl důvod otevření nové pozice? Samé otázky, tak kujte železo, dokud je žhavé.
O pozici:
- Jaké jsou hlavní odpovědnosti? Lež má krátké nohy, tak si pěkně ověřte, zda to, co je v inzerátu, odpovídá skutečnosti. Může zaznít otázka typu – jaké jsou výzvy, se kterými se zaměstnanci na této pozici setkávají a jakým způsobem společnost podporuje řešení takových výzev?
- A co očekávané dovednosti nebo kvalifikace potřebná pro pozici? Personalista by vám měl vylíčit, proč jste byl zrovna vy pozván do výběrového řízení. Takto si také krásně ověříte, jak se na vás personalista připravil a jak podrobně četl váš životopis nebo LinkedIn. Jakmile vám prozradí důvod, proč na pohovoru sedíte zrovna vy – třeba, že ví, že umíte vybudovat své vlastní týmy, tak se o tento bod můžete opřít a hlouběji o něm pohovořit. Pamatujte, trpělivost růže přináší.
- Jaká je dynamika týmu, ve kterém budete působit nebo který povedete? Tohle by vám mělo říct hodně o tom, s jakými lidmi se budete ve firmě stýkat, kolik je v týmu členů, zda jsou mezi nimi kariéristé nebo zda potáhnete všichni za jeden provaz.
- Jaké budou vaše cíle? Spousta personalistů tohle nemusí vědět nebo alespoň ne zcela do detailu. Přesto to zkuste, protože jak si ustelete, tak si taky lehnete.
- Kdo bude vašim přímým nadřízeným a jaká jsou jeho očekávání? Zkuste se dozvědět něco o osobnosti nadřízeného a rozpovídejte personalistu na téma – osobní zkušenost s nadřízeným. Tady totiž rozhodně neplatí mluviti stříbro, mlčeti zlato.
O procesu výběru:
- Jaký je proces výběru vhodného kandidáta a jaké jsou další kroky po pohovoru? Spěchejte pomalu a než budete s horkou hlavou dávat výpověď na současné pozici, je dobré vědět, kolik kol bude výběrové řízení mít nebo jak a s kým budou probíhat. Zda budou jeho součástí i případové studie a jak rychle potřebuje firma pozici obsadit. Můžete zjistit, že vedení potřebuje někoho urgentně a tlačí na pilu. Když ještě nejste ani ve výpovědní lhůtě, tak to pro vás může být ztráta času.
O příležitostech k růstu a rozvoji:
- Říkáte si, starého psa novým kouskům nenaučíš? Ale kdepak! Pokud je to pro vás důležité, zeptejte se, jaké jsou možnosti pro profesní růst a rozvoj v rámci společnosti, jaká je hierarchie firmy, kam až se můžete dostat a jaké hodnotící parametry vedení používá?
- Nejste příznivcem rčení ševče, drž se svého kopyta. Zjistěte, jaká je podpora společnosti pro další vzdělávání a rozvoj? Můžete se jako zaměstnanec ve společnost přesunout z jednoho oddělení do druhého napříč obory? Nabízí firma kurzy, které vám pomohou k osobnímu rozvoji? Je firma případně nakloněna k proplacení externích kurzů, které běžné nenabízí?
O výhodách, benefitech a financích:
- Jaká práce, taková odměna. Jaké jsou benefity a výhody spojené s pozicí? V jaké výši je proplácena Multisport karta a co stravenky? Kolik budete mít k dispozici sick days a nabízí firma také dny zdraví?
- Bez práce nejsou koláče. Jsou vaše očekávání ohledně finanční odměny v souladu s tím, co si představuje firma? Jak je systém ve firmě nastavený? Mají zaměstnanci roční bonus a dostávají fixní nebo kvartální odměny? Jak se vedení dívá na přesčasy a jsou proplacené?
O pracovním harmonogramu a flexibilitě:
- Jaký typ pracovního harmonogramu je spojený s vaší pozicí? Říkáte si, všude dobře, doma nejlíp? Zeptejte se na možnosti homeoffice. Vyžaduje zaměstnavatel pracovní výstupy také o víkendu? Musíte dodržovat pevnou pracovní dobu nebo záleží na množství odvedené práce?
O příležitostech pro inovace a kreativitu:
- Komu se nelení, tomu se zelení. Jakou můžete očekávat podporu pro inovace a kreativitu? Je vedení otevřeno novým nápadům? Kdy společnost úspěšně inovovala nebo přijala nový přístup? Jakým způsobem lze nové nápady ve firmě s vedením komunikovat?
O zpětné vazbě a komunikaci:
- Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá. Zjistěte, jaká je politika společnosti ohledně zpětné vazby a hodnocení zaměstnanců? Funguje ve firmě HR business partnering? V jakých intervalech se zpětné vazby poskytují a jak často se tato komunikace dostává k vedení společnosti?
Žádná píseň není tak dlouhá, aby jí nebylo konce. Takže i dnešní článek dospěl ke svému závěru. Vy si pamatujte, že štěstí přeje připraným. Vyberte si to, co je pro vás z otázek nejdůležitější a zapište si za uši – líná huba, holé neštěstí.