Milí kandidáti, přicházím opět s článkem, určeným jen pro vás. Obvykle jste mojí kořistí vy, ale dnes naopak já poradím vám, co udělat, abyste získali práci ve snové firmě. Dozvíte se, jak napsat motivační dopis, aby zaujal a komu a proč je dobré jít se osobně představit. A slibuji, bude to jízda nahoru a dolů!
Nejdříve si představte vaši vysněnou společnost. Jejich produkt nebo služba jsou fantastické. Sami je pravidelně užíváte a nemůžete si je vynachválit. Organizace má celou řadu aktivit, které dokonce rezonují s vašimi zálibami a koníčky. Jejich stránky na Cocuma máte prolezlé skrz naskrz. Pokud neznáte stránky Cocuma, vřele vám doporučuji navštívit je. Společnosti tam podrobně prezentují firemní kulturu, prostředí a své zaměstnance. Tedy vaše potenciální kolegy.
Pokračujme v představách… Vidíte se, jak sedíte ve vaší snové firmě na jedné z kancelářských židlí a vaše práce je zkrátka skvělá. Sice ji děláte kvůli penězům, ale tady si dokážete sami sebe představit pracovat i za nižší odměnu, protože by vás neskutečně uspokojovalo podílet se na aktivitách této společnosti. Nevadilo by vám ani trochu pozměnit profesi nebo se vrátit na více juniorní pozici, protože takto tam musejí začínat všichni.
Dal bych nohu do natažené pasti na medvědy za to, že takto to máme úplně všichni. A je jedno, jestli jste founder, CEO nebo telefonista v call centru.
A teď zpátky na zem.
Už víte, jak sestavit životopis, aby HR zaujal bez ohledu na to, jestli reagujete na některou z pracovních inzercí anebo zasíláte CV přímo headhunterovi. Taky jsme si řekli, jak oslovit headhuntera, aby pro vás pracoval zcela zdarma a naservíroval vám nabídky, které se momentálně na trhu nacházejí, a které by perfektně stínovaly vaše představy.
Nyní je načase posunout se o level výš. Ukážu vám triky, jak udělat maximum proto, abyste se stali součástí týmu vaší snové společnosti. Shodou okolností jsem si v minulosti uložil screeny žádosti do mojí dream company. Rád vám je budu v závěru článku prezentovat. Jdeme na to.
Většina společností, které se nachází na vašem wish listu ví, že se nachází na wish listu stovek, možná tisíců kandidátů. Řekněte, už jste někdy narazili na inzerát Nike, Mety nebo Googlu? Maximálně na jejich stránkách v sekci kariéra. Na takové love brandové společnosti nemůžete jít s běžnými praktikami. Tyto společnosti přímo čekají na to, jak se jim dokážou kandidáti prodat, a co všechno jsou schopni pro práci udělat. Čím originálnější žádost, tím lépe. Záleží samozřejmě na kultuře a způsobu vystupování organizace.
Pojďme pěkně step by step.
- Motivační dopis
Výjimka potvrzuje pravidlo. Nejsem zastáncem motivačních dopisů z jednoho prostého důvodu – HR je nečtou. Podívají se, co máte v životopise, a i na to mají málo času, natož aby četli váš motivační dopis. Nebo ten čas mít zkrátka nechtějí.
-
- Když se ale chcete prezentovat ve své vysněné společnosti, tak si s motivačním dopisem pohrajte klidně dvě hodiny. V tomto případě to ale udělejte trochu jinak. Motivační dopis vložte přímo do vašeho CV a umístěte ho jako první. Až poté životopis. Několikanásobně tím zvýšíte pravděpodobnost, že si ho HR přečte, pokud je v rámci jednoho dokumentu.
- Pamatujete, když jsem vám radil na tvorbu a zdokonalení vašeho CV použít nástroj Canva? Připomene vám to článek V práci se cítíte jako ryba ve vodě, ale toužíte po divočině. Jak oslovit headhuntera?. Tady tomu nebude jinak. Jednoduše do Canvy nahrajete Word s vašim motivačním dopisem, poté vaše CV a společně je v rámci jednoho souboru vyexportujete do PDF. Za pár vteřin máte hotovo. Tady bych doporučoval zkopírovat si šablonu vašeho CV a nahrát ji jako pozadí motivačního dopisu. Bude vidět, že jste si dali záležet.
- A co do motivačního dopisu napsat? Rozhodně neopakujte, co máte v CV. Pokud píšete do firmy, jejíž produkt nebo službu využíváte, snažte se vylíčit vaše zkušenosti přímo se značkou. Musí z toho být na hony daleko cítit, že máte ke značce vybudovaný silný vztah. Zdůrazněte, co byste chtěl na dané pozici dokázat. Klidně trochu přehánějte. Sofistikovanější způsob si nechejte na pohovor, ale tady klidně můžete napsat věci typu: „Obrandujeme společně Česko!“ Délku bych viděl zhruba na půl, až 3/4 stránky. Pokud se trochu utrhnete ze řetězu, tak text prokládejte smajlíky. Bude to poutavé a HR bude motivován dočíst ho do konce. Tohle bude fungovat i v případě, že nemáte žádné zkušenosti a vaše vysněná společnost je zároveň první společnost, ve které nastartujete kariéru. Tady znásobte ambice textem, jako třeba: „Nemám sice ještě žádné zkušenosti, ale já se k vám prostě musím dostat! A budu vám psát do doby, než k vám nastoupím.“ Pokrokoví HR tohle nejen pochopí, ale ještě vás pozvou na pohovor. Budou chtít vědět, co ve vás je, a co budete schopni pro značku udělat.¨
- Osobní návštěva
Budu vám dávat rady, jak být profi stalker. Ale takhle to chodí, když chcete získat vysněnou práci.
Máte perfektní CV i motivační dopis. Obojí jste spojili do PDF souboru a odeslali prostřednictvím webových stránek do vámi vysněné společnosti. Budete čekat, než vám zareaguje HR? Co když toho mají hodně nebo co když pozice, o kterou stojíte se v současné chvíli na jejich webu nenachází? Vezměte osud do svých rukou!
Motivační dopis společně s vašim CV barevně vytiskněte, uložte je společně do hezkých složek a vydejte se směr “vaše vysněná práce“. Zjistěte si jména, která budete potřebovat. Najdete je na LinkedInu. A nebojte se zabrouzdat i na přímého nadřízeného. To znamená šéfa divize, do které se hlásíte. Pokud chcete do obchodu, dohledejte si obchodního manažera. Asi bych nešel přímo na obchodního ředitele, protože ti mají denně kvanta meetingů a pravděpodobně byste se k němu mohli dostat po velmi dlouhé době, jestli vůbec. Pokud si chcete všechno ještě pojistit, vyhledejte HR nebo náborovou manažerku a vytiskněte dokumenty také pro ně.
Teď už máte v rukách nejen svůj osud, ale také dvě pěkné složky. Stojíte na recepci a před sebou máte sympatickou, ale neodbytnou slečnu recepční. Teď přijde to nejtěžší – nestyďte se! Nechte si na recepci zavolat obchodního manažera společnosti.
V nejlepším případě za vámi obchodní manažer přijde, vy se mu představíte, podáte mu ruku a řeknete, jak moc byste chtěli pracovat v jejich společnosti a v jeho týmu na té a té pozici. A kdyby si našel chviličku času, tak jste mu donesli vytištěný profil na posouzení, a že máte připravenou i kopii pro jejich HR manažerku. To je vše. Tečka.
Usmějete se, podáte mu ještě jednou ruku, poděkujete a odejdete. Zní to jako scénka z filmu, ale opravdu, věřte mi, že tohle ti nejambicióznější potenciální zaměstnanci dělají. Firma si vás zapamatuje a dříve nebo později vás kontaktují.
Pokud bude mít obchodní manažer dovolenou nebo meeting, máte v záloze ještě HR manažerku. Dejte si stejnou “jízdu“ i s ní.
Pokud nebudete mít štěstí ani na HR manažerku, obě složky nechte na recepci se jmény obchodního ředitele a HR manažerky a poproste recepční o předání.
Na začátku jsem vám slíbil, přiložit ukázku mé osobní zkušenosti. Zakryl jsem jména společností, ale vše podstatné tam najdete.
Tak tady to máte.