Vaše interní HR se točí v kruhu. Každý další pokus obsadit volnou pozici jen zintenzivňuje pocit, že přešlapujete na stejném místě. Kouř z hořící pozice je vidět na míle daleko a management už netrpělivě vyhlíží nového zaměstnance. Je čas vydat se na cestu a najít toho pravého headhuntera. Ale kudy jít a koho hledat?
Na této cestě potkáte jako první obchodníky, kteří vám budou slibovat hory doly. Jsou jako podomní prodejci – jejich slova zní lákavě, ale chybí jim porozumění toho, jak vaše firma skutečně funguje. Jejich záměr je pouze přivést vás na jejich odbočku a zkasírovat mýtné. K cíli vás ale nedovedou.
Tito obchodníci vás zahrnou sliby, a jakmile podepíšete smlouvu, zmizí jako pára nad hrncem. A vy se rázem ocitnete na druhé koleji. Toho nablýskaného průvodce-obchodníka pak uslyšíte jen párkrát v telefonu, než vám pošle účet za jízdenku na tour, na kterou jste se ani vydat nechtěli.
Headhunter, kterého jste viděli naposledy na online setkání (na osobní meeting přece nebyl čas), a který vám bude pozice obsazovat, vám sem tam pošle dva až tři nepříliš dobré kandidáty. A pak – ticho po pěšině. Headhunter se ztratil někde v mlze, nebere telefony a neodpovídá na maily. Vy to párkrát zkusíte, ale nechcete vypadat jako hysterka a volat 5krát denně. Obrátíte se znovu na obchodníka, který vám slíbí, že se vám headhunter neprodleně ozve. Ale už tušíte, že lov skončil dříve, než začal.
Tohle přece nechcete, aby se vám stalo na vaší cestě za talenty. Pojďme si společně projít několik milníků, které byste měli udělat předtím, než podepíšete jakoukoliv smlouvu o spolupráci.
- Talent se neloví obchodem, ale porozuměním
Trvejte na tom, aby na první schůzce u vaší firmy nebyl jen obchodník nebo majitel agentury, ale i headhunter, který má být na vaši zakázku alokovaný. Nenechte se odbýt. Někde to nebude problém, ale jindy uslyšíte spoustu výmluv. Na přítomnosti headhuntera musíte trvat – to bude váš kompas. Covid už je za námi, ale hodně agentur stále frčí na virtuálních schůzkách. NEEXISTUJE !! Požadujte osobní setkání. Jak jinak by váš průvodce mohl nasát atmosféru vaší společnosti? A jak jinak si můžete vy udělat přesný obrázek o tom, kdo bude hledat vaše nové kolegy?
- Ten, kdo zná váš příběh, najde vaše hrdiny
Jste na schůzce. Spolu s obchodníkem přišel také váš headhunter – hurá! Ale celou schůzku odprezentuje obchodník. Headhunter jen přikyvuje nebo řekne pár vět o sobě jako odbočku. To obchodník má za úkol být na vás připravený, znát historii vaší společnosti, váš obrat, počet zaměstnanců nebo jak dlouho visí vaše inzeráty na poutačích.
Nenechte mluvit jen obchodníka a dejte mu ráznou STOPKU. Stále musíte mít na paměti, že obchodník s vámi cestu nepodnikne. Zaměřte svou pozornost na headhuntera. Ptejte se přímo jeho. Klidně, i když to bude trochu neslušné, skočte obchodníkovi do řeči. A řekněte: „Ale my to chceme slyšet od headhuntera!“
- Pravý headhunter má přečtenou mapu vaší společnosti
-
- Obraťte svou pozornost na lovce a prověřte si ho. Nedívejte se na společnost, ve které působí, jako takovou. Musíte poznat hlavně jeho. On bude vašim průvodcem, on vám bude hledat ty nejlepší spolucestující, on bude i vaším velvyslancem na cestě.
- Vyzkoušejte headhuntera a zeptejte se, proč by právě on měl obsazovat vaši pozici. Zjistěte, jak se na vaši cestu připravil. Teď je ta správná chvíle, kdy by měly padat informace o vaší firmě. Ale ne od obchodníka. Headhunter by měl naprosto přesně vědět, do jaké společnosti přišel na schůzku. Měl by znát vaši historii, zaměstnaneckou strukturu i odvětví, ve kterém působíte.
- Měl by znát vaše inzeráty na volné pozice a měl by pátrat po tom, proč se vám je nedaří obsadit. Když už firma sáhne po dražším řešení ve formě externí společnosti, věstí to nějaký problém. Kvalitní headhunter by vám měl udělat krátkou analýzu, proč se vám nedaří do firmy dostat a udržet kvalitní lidi.
- Kultura vaší společnosti musí být pro headhuntera stejně důležitá, jako pro vás. Měl by dychtit po tom, abyste ho provedli po vaší společnosti a představili zaměstnancům, pro které bude hledat nového kolegu. Měl by také chtít představit projekty, na kterých bude kandidát pracovat.
- Má headhunter zmapovaný terén? Ví, co nabízí konkurence? A za jakou cenu? Zná benefity? Má přehled o tom, kolik takových lidí na trhu je?
Pokud má headhunter na schůzku připravené odpovědi, je to pro vás velmi pozitivní zpráva, že jste na správné adrese. Společnost ještě nezískala zakázku, nedostala od vás ani korunu, ale tímto vám dává najevo, že se na vás nedívá jako na zakázku, ale jako na společnost, pro kterou chtějí nabírat zaměstnance. Znamená to, že jim opravdu záleží na tom, jestli vás získají do svého portfolia.
-
- Víte, kde se vaši kandidáti nacházejí? Ptejte se na nápady headhuntera. Jedna věc je poradit netradiční kanál, na kterém se vaši kandidáti nachází, a který vás doteď ani nenapadl. Další věc ale je popsat detailní postup, jak na tomto kanálu kandidáty ukořistí. Ptejte se, jak headhunter o vaší pozici a odvětví přemýšlí, zkrátka jestli je jeho radar správně nastavený.
- Headhunter, který pečuje o kandidáty buduje vaši pověst
Ověřte si renomé headhuntera a jak zachází s kandidáty. Ve článku „Každý kandidát je vzácná trofej“ jsme si popsali, že všichni uchazeči si zaslouží maximální péči. Zjistěte, jak headhunter s kandidáty komunikuje a jak probíhá negativní zpětná vazba. Důležité je také zjistit, jak s kandidáty pracuje do budoucna nebo jak probíhá komunikace s úspěšným kandidátem, který ale může nastoupit až po skončení výpovědní lhůty. Obsadit skvělého kandidáta je jedna věc, ale tyhle věci okolo jsou možná daleko podstatnější. Pokud totiž máte 50 zpohovorovaných kandidátů na pozici, kteří nedostali svoji zpětnou vazbu, je tady riziko 50 průserů pro vaši firmu v podobě negativních recenzí nebo ztracených zákazníků… Pak by se vám měla rozsvítit červená kontrolka, která signalizuje zákaz vjezdu do takové spolupráce.
- Headhunterovy updaty jsou jako majáky na cestě
Nastavte si jasnou komunikační trasu. Otevřeně se zeptejte, v jaké podobě prezentuje kandidáty a vyzvěte ho, ať vám některý z výstupů ukáže. Zjistěte, jak často dává aktualizace o pozici nebo ke strategii vyhledávání, když nejsou kandidáti dostatečně kvalitní.
Všechny tyto ukazatele by vás měly dovést ke kvalitním headhunterům, aniž byste vjeli omylem do jednosměrky. A pamatujte, všechny cesty vedou do Hunter´s Lodge.