Milí personalisté, dnes z vás, udělám titány. Bude to strastiplná plavba, skoro jako byste byli na Titaniku. Dokonce vás při ní čeká kastrace vlastního ega. Pokud si ale osvojíte moje rady, na konci této cesty rozhodně nepůjdete ke dnu. Naopak. Stanete se vládci oboru HR.

Z knihy Nástroje titánu od Tima Ferrisse jsem si pro tuto příležitost vypůjčil téma – Strategie plátna. Jde o metaforu k uměleckému plátnu. Pokud odstraníte své vlastní ego a ambice, stanete se „plátnem“ pro ostatní, na které mohou malovat své vlastní úspěchy. Tímto způsobem se stáváte nepostradatelným a cenným členem týmu, protože vaše triumfy jsou založeny na úspěších těch, kterým jste pomohli.

A tady je několik klíčových úryvků z knihy, které doplním o svůj vlastní příběh a doporučení:

„Velikost vychází ze skromných začátků a z mravenčí práce. Znamená to, že jste nejméně důležitý člověk v místnosti, dokud to svými výsledky nezměníte.“ „Vybudovali byste si pověst někoho nepostradatelného.“ „Pomáhat sám sobě tím, že pomůžete ostatním.“ „Usilovně se snažit nahradit své krátkodobé uspokojení dlouhodobou návratností.“ „Zatímco všichni ostatní stojí o uznání a respekt, vy na to můžete zapomenout.“ „Osoba, která zametá cestičku, nakonec určuje její směr. Stejně jako plátno určuje podobu obrazu.“

Tak a teď se rozmyslete, zda chcete být navigátorem, který určuje, kam vaše loď popluje, nebo jen posádkou, která se veze a přijímá povely.

Co si budeme povídat… Branže lidských zdrojů není zrovna jaderná fyzika. O tom, zda jednou budete excelentním personalistou, rozhodují velmi malé detaily. Stačí si osvojit několik správných principů, které budete neustále zdokonalovat a stanete se titány oboru.

Když pracujete, nesledujte čas.

Pro ty z vás, které doma čeká rodina, partner nebo máte časově náročné koníčky, to na první pohled dobrá rada není. Když si ale vzpomenu na jakoukoliv společnost, ať už jsem byl na její palubě jako recruiter nebo pracoval na obchodním oddělení, vždy se mi takový přístup vyplatil a dlouhodobě jsem z něj profitoval. Zaměstnavatelé mě milovali. Můj měsíční worklog vždy ukazoval nestandardní čísla. Zatímco si všichni poctivě hlídali svých maximálních 160 hodin, já měl na kompasu klidně o 60 hodin více.

Nelapejte po manažerských postech.

Já jsem do manažerských pozic vždy přirozeně vplul. Vedle práce jsem vymýšlel s agenturou brand, psal články a věnoval se dalším činnostem, které posouvali firmu, a s ní i mě, kupředu. Ať už jste v roli HR Trainee, administrátora, Junior nebo Senior Recruitera rádi byste se viděli o palubu výš. Pamatujte, nemusí to trvat dlouho, než se z podpalubí dostanete až ke kormidlu. Časem začnete vidět, jak moc jste pro firmu nepostradatelný. Stačí, abyste potopili své ego a vypustili ho až doma.

Vzhledem k tomu, že na blogu Hunter´s Lodge nejvíce rozebíráme recruitment, zaměříme se v rámci principů na tuto oblast.

Odstraňujte překážky pro ostatní.

V práci jsem se často nabízel, že „sejmu“ z beder kolegů a nadřízených úkoly, které se jim nechtěli vykonávat, nebo na které neměli čas ve své pracovní době. Má to obrovskou výhodu. Naučíte se spoustu nových věcí.

Ze začátku to mohou být jednoduché a trochu otravné úkoly. Jakmile se ale ukáže, že v nich excelujete, úkoly budou čím dál důležitější. Kolegové a nadřízení vám začnou věřit a postupně vám budou předávat celé kompetence. Možná si budou výstupy z těchto úkolů připisovat u kapitána ve svůj prospěch… Zatněte se zuby. V této chvíli to nemá cenu řešit a vězte, že pravda vypluje napovrch.

Zvedáme kotvu a jdeme na to:

  • Kandidáti navíc

Máte svůj profil na LinkedIn tak brilantně vyplněný, že se vám kandidáti ozývají sami? Nenechávejte si takové kandidáty pro sebe. Přepošlete je do společné skupiny kolegů, nebo je sdílejte na poradě. I když pozice kolegů znáte, můžete být překvapeni, že se jim kandidáti ze vzdálených segmentů mohou perfektně hodit.

  • Proaktivní hledání kandidátů pro kolegy

Jistě si na LinkedInu děláte aktivní business development dle toho, jaké pozice v danou chvíli obsazujete. Máte sto možností oslovení každý týden. Málokdy je pro své vlastní pozice uplatníte všechny (pokud tedy neděláte pro tři agentury současně). Všímejte si, jestli některý z kolegů nemůže dlouhodobě některou z pozic obsadit. A na tuto pozici se zaměřte. Několik vhodných kandidátů si přidejte do své sítě a napište jim, jestli jsou nakloněni novým zajímavým nabídkám. I kdybyste kolegovi poslali jednoho, dva kandidáty, způsobí to pěkné vlnobití.

  • Udržení nových kolegů v novém prostředí

Určitě to znáte. Do firmy nastoupil nový kolega a vzápětí palubu opustil. Nikdo se mu nevěnoval. Možná se cítil i odstrčený.

Není mnoho společností, které mají správně nastavené podmínky tak, aby na jednoho nového kolegu byl jeden stávající zaměstnanec, který se zajímá o jeho pocity z nové společnosti a pozice. Udělejte to vy, i když to jsou nástupy vašich kolegů. Pokecejte s nováčky ráno u kávovaru. Prohoďte pár obecných frází. Ani nevíte, co taková drobnost s bažanty udělá. Najednou se cítí zainteresovaní, a nejen jako ti, na které se všichni přihlouple usmívají.

  • Muž přes palubu!

Určitě se k tématu výstupních pohovorů zaměstnanců dostaneme v samostatném článku. Probereme, jak je dělat co možná nejcitlivěji, i když je to neveselá disciplína sama o sobě. Nikomu se výstupní pohovory nechtějí dělat. Ale, radím vám – zhostěte se jich. Kolegům ulehčíte od nejméně příjemné části dne, a navíc získáte informace k nezaplacení. Ty pak můžete ve firmě prezentovat – co nefunguje, co můžete zlepšit, na co se u dalších kolegů zaměřit.

  • Vítejte na palubě!

Korporátní společnosti mají většinou onboardingy (nástupy do firmy) perfektně vyladěné. Někdy i vtipnou formou, což je skvělé. Bohužel u mnoha společností je to spíš chaos. Takové „improvizování na koleni“. Nabídněte se, s čím byste u této disciplíny zrovna vy mohli pomoci.

  • Napsání inzerce

Zahrajte si na profíka na psaní inzerce. Umělá inteligence způsobila tsunami ve všech oborech, HR nevyjímaje. Takže pro vás bude brnkačka přinést stručný, vtipný nestandardní inzerát na novou pozici. Kolegům tím můžete odlehčit od nutné administrativy.

  • Vytvoření job description

Nepříliš zábavná činnosti… Asi jako drhnutí dřevěné paluby. Vyžaduje to intenzivní posezení s manažerem nad otázkou pochopení pozice, vypsání podstatných bodů, požadavků a činností. A od toho se poté odvíjí vše ostatní. Samozřejmě i to, jestli bude ten pravý kandidát na pozici nalezen. Není to zrovna činnost, u které bych vám doporučoval, abyste ji za kolegy úplně převzali, pokud pak pozici budou obsazovat oni. Když pak pomůžete se sourcingem správných kandidátů a kolegové si je pak už vyprescreeningují a zpohovorují sami, tak proč ne.

  • Sourcing kandidátů

Další ne příliš zábavná činnost. Zvlášť, když je obsazovaná pozice neobvyklá a náročná. Pro kolegy obrovská pomoc a pro vás ještě větší škola, když na LinkedInu vyselektujete 20 perfektně hodících se kandidátů.

  • Selekce životopisů

Pamatujete na článek: „I fluktuant jednou zakotví. Věnujte jejich životopisům čas, ne pouze vteřiny“? To je přesně ono. Naučte se zacházet s kandidáty tak, jak si zaslouží. Nabídněte kolegům, že se těmi desítkami životopisů proberete a nad každým se řádně zamyslíte.

  • Precreening kandidátů

Článek pro kandidáty „Devatero zásad, jak se připravit na prescreening“ už spatřil světlo světa, tak kdo jste ho ještě nečetli, tak to dožeňte. Pro vás, personalisté mám v plánu připravit článek, „Jak na správný prescreening“.

Pokud má tedy kolega plnou schránku životopisů nebo spoustu zájemců na jiných zdrojích než inzertních portálech, nabídněte se, že mu pomůžete s prescreeningy. Kolegovi pak předhodíte 5 nejlepších kandidátů, se kterými si to on už dotáhne.

  • Zamítnutí kandidátů

I když kandidáti nebudou ti praví, které do posádky potřebujete, dejte jim řádnou zpětnou vazbu. Zaslouží si to – za čas, který vám při zájmu o pozici věnovali. Kolegům tím ušetříte mraky času a pro vás půjde o zkušenost k nezaplacení.

  • Smlouvy pro nového kolegu

Nenávidím to! NENÁVIDÍM!  A vaši kolegové jistě taky. Mají nové nástupy? Nabídněte se, že jim pomůžete s administrativou, získáte od nastupujícího potřebné údaje a kolegům pomůžete se sestavením smlouvy. A pak se s touto pomocí prosím zastavte i za mnou v Hunter´s Lodge.

  • Nalezení vhodných kanálů

Hledejte neprozkoumané cesty. Dnes už to není jenom o inzerci. Dokonce už to není jen o LinkedInu. Kdo nevíte, o čem mluvím, najděte si můj článek “Neobyčejné lidi nenajdete obyčejnou cestou“. Tak nasměrujte vaše kolegy a pomozte jim hledat nové kanály pro jejich pozice.

Těch možností, jak vašim kolegům hodit záchranný kruh je nespočet. Vypíchl jsem to nejvíce podstatné. Zkuste to a nějakou dobu to dodržujte. Nejenže budete brzy mít většinu činností HR (recruitmentu) v malíku. Stanete se nepostradatelnou součástí firmy a jednou si možná nasadíte kapitánskou čepici.

Tak šťastnou plavbu.

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.