Jedním z hlavních poselství brandu Hunter’s Lodge je pomoci firmám najít seriózního partnera pro nábor a kandidátům kouče, který je spolehlivě provede pracovním trhem. Dnes si ukážeme, kdo je pro obě skupiny ta nejlepší partie. A to doslova. Rozehrajeme totiž partii šachů mezi headhuntery a personálními agenturami. Kde jinde, než v této královské hře uvidíte rozdíl mezi černou a bílou.

Věděli jste, že nejdelší šachová partie trvala přes 20 hodin? Připravte se, že ani tohle nebude žádný blitzkreig… bude to dlouhý boj plný taktických úderů a strategických manévrů. Králem recruitmentu může být jen jeden.

A máme tu zahájení partie.

Osobní přístup a vztahy

Headhunteři

Individuální péče

Samotní headhunteři, kteří figurují sami na sebe, nejsou závislý na placení masivní propagace a zviditelnění. Nemají zaměstnance, takže nemají ani přemrštěné měsíční náklady. Pracují s menším počtem klientů i kandidátů. Věnují tak každému z nich více času a pozornosti než konzultanti z agentur.

Budování dlouhodobých vztahů

Lovci mají čas vnímat kandidáta ze širší perspektivy. Vědí, že obsazením kandidáta do nové role jejich spolupráce nekončí. Navazují s kandidátem dlouhodobý vztah, protože ví, že se jim v budoucnu může sám od sebe ozvat.

Osobní poradenství

Kvalitní headhunter vám zdarma poslouží jako osobní profesní kouč. Poskytne vám strategické rady, jakým směrem se právě vydat a jak je hra rozehraná.

Detailní porozumění kandidátovi

Kvalitní headhunter se na své kandidáty nebude dívat jenom jako na CVčko, ale dokáže lépe pochopit jejich potřeby, motivaci a současnou osobní situaci. Proto se k nim kandidáti opětovně a rádi vracejí.

Agentury

Velký objem práce

Agentury musí uživit svůj brand a s ním i všechny své figurky, kanceláře, telefony a vozidla. Proto potřebují velký objem zakázek i kandidátů.

Konzultanti tak nemají šanci přistupovat ke kandidátům individuálně.

Kratší interakce

Vztahy s kandidáty jsou povrchnější. Volnou pozici na šachovnici musí rychle obsadit a pak honem přejít na další zakázku. Na hlubší pochopení kandidátů není čas.

Tik tak, tik tak…

Standardizované poradenství

Od seniorních konzultantů z agentur samozřejmě rady dostanete. Ale půjde o obecná doporučení bez hlubší analýzy.

Povrchové porozumění kandidátovi

Méně času = méně porozumění potřebám a cílům. Tak jednoduché to je.  

Zdá se, že po rozehrání má headhunter navrch. Ale první tah ještě poraženého nedělá. Takže pojďme dál. 

Diskrétnost a důvěra

Headhunteři

Vysoká míra důvěrnosti

Headhunteři oslovují kandidáta po kandidátovi, zkoumají jejich profily, každý detail, co by jim mohl pomoci. Pozice nesdílejí na LinkedIn profilu ani na pracovních portálech.

Exkluzivní nabídky

Headhunteři mají často v merku pracovní pozice, ke kterým se veřejně vůbec nedostanete.

Agentury

Širší zveřejnění

Agentury pracují často s klienty, které spravuje třeba dalších pět konkurentů. Mohou nabízet více veřejně dostupných pozic, což snižuje exkluzivitu a důvěrnost kandidátů.

Menší důraz na diskrétnost

Rychlost v agenturách musí dominovat. Není možné, aby je předběhla jiná společnost. To znatelně ubírá na diskrétnosti.

Agentury po druhém tahu dál oslabují, ale nic není ztraceno. Třetí tah je teprve před námi.

Specializace a expertíza

Headhunteři

Hluboká znalost odvětví

Kvalitní headhunteři se nerozlišují jenom na IT a non IT, ale specializují se na 2-3 konkrétní profese. V těch se neustále zdokonalují, až se stávají skutečnými experty.

Cílený přístup

Nadaní headhunteři mají schopnost identifikovat a oslovit i pasivní kandidáty. To znamená zainteresované, kteří ale nad novou pozicí doposud nepřemýšleli. Headhunter je nadchne, přesvědčí a končí to lepšími podmínkami, než jaké měl v současné profesi.

Agentury

Široký záběr

Sám jsem to v agentuře zažil. Dostal jsem typ pozice, kterou jsem nikdy nedělal, v odvětví, kterému jsem nerozuměl. Proč? Měl jsem aktuálně více volných kapacit než kolegové.

Generické znalosti

V agenturách je častým problémem povrchní zaměření na dané odvětví, což vede k obecnějším znalostem.

Ve čtvrtém tahu nás čeká rošáda – půjde totiž o rychlost, efektivitu a flexibilitu.

Rychlost, efektivita, flexibilita

Headhunteři

Rychlá reakce

Headhunteři mají přehled. Neustále sledují měnící se podmínky na trhu. Nemají v procesu výběrového řízení desítky kandidátů, ale jen vyšší jednotky. S každým z nich si nastaví jasnou komunikační linku a milníky výběrového řízení. Díky své flexibilitě rychle reagují na specifické potřeby a požadavky kandidátů i klientů.
Cílené hledání

Žádné inzerce, žádné provolávání starých databází kandidátů. Jen cílené hledání perfektního uchazeče. Efektivní a cílený přístup vede k rychlejším výsledkům.

Přizpůsobení se specifikům

Kvalitní headhunter se dokáže perfektně adaptovat na specifickou kulturu firmy a její potřeby. Tomu jsou schopni přizpůsobit celý lov i jednotlivé kandidáty.

Agentury

Standardizované procesy a pomalejší adaptace

Větší agentury mají standardizované procesy spojené s reportováním, meetingy nebo poradami. Konzultanti se musí těmto procesům podřídit, aby vykázali činnost. Headhunterovi tohle odpadá a může se soustředit na to, co je opravdu podstatné.
Delší doba náboru

Delší procesy, velké množství kandidátů a klientů se propíše do delší doby náboru.

Standardizované služby

Motáme se v bludném kruhu. Kvůli nedostatku času a tlaku jednotlivých zakázek jsou konzultanti schopni nabízet spíše standardizované služby, které nejsou přizpůsobeny individuálním potřebám klientů.

Agentury právě přišly o jednoho pěšce, ale ještě mají šanci vyrovnat scóre.

Reputace a osobní doporučení

Headhunteři

Osobní doporučení

Kvalitní headhunteři získávají kandidáty také na základě osobního doporučení od jiných uchazečů nebo díky dobré pověsti.

Transparentnost

Transparentní komunikace a otevřenost buduje důvěru kandidátů. Za mě je v tomto bodě nejdůležitější upřímná zpětná vazba z výběrového řízení.

Agentury

Reklama a marketing

V agentuře mohou konzultanti více spoléhat na reklamu a marketing než na osobní doporučení. To může ovlivnit míru důvěry.

Proměnlivá reputace

Větší rozmanitost v kvalitě služeb může vést k proměnlivé reputaci mezi různými agenturami.

Hrát fair play je základem šachových velmistrů. Nejinak je tomu v náboru. Tak se podívejme, jak je to s etikou.

Etika a profesionalita

Headhunteři

Etické standardy

Headhunteři ví, že etika a naprostá profesionalita po celou dobu práce s kandidátem je základem úspěchu a jejich dobrého jména.

Certifikace a vzdělávání

Nemusí se vždy jednat o samotné certifikace, ale spíše o chuť neustále se zlepšovat v oboru.

Agentury

Variabilní etické standardy

Etika je v agenturách individuální a liší se agenturu od agentury, konzultanta od konzultanta.

Menší důraz na kontinuální vzdělávání

Není čas ztrácet čas. Je důležité se zaměřit na činnosti, které společnosti vydělávají peníze, což vzdělávací kurzy nejsou.

V dalším tahu nás čeká důležitý strategický manévr.

Strategické partnerství

Headhunteři

Strategické poradenství

Kvalitní headhunter je schopen přivést firmám nejen skvělého kandidáta, ale pomoci i s dlouhodobým rozvojem, tzn. kdy a proč pozici obsadit, zda se nedá skloubit s jinou, atd.

Agentury

Krátkodobé zaměření

Obsazením pozice většinou partnerství končí.

Headhunter právě sestřelil agenturám střelce. Ale jsou tu ještě věže, které hlídají křídla šachovnice.

Důkladný screening a hodnocení

Headhunteři

Hloubková analýza

Kvalitní headhunteři provádějí důkladný screening a hodnotí kandidáty, aby zajistili, že vyhovují nejen dohodnutým požadavkům, ale i kulturně zapadnou do firmy.

Behaviorální rozhovory

Hunteři často využívají pokročilé metody hodnocení, jako jsou behaviorální rozhovory. Ty dokáží detailně prověřit kvalitu daného kandidáta.

Agentury

Základní screening

I já jsem v agentuře zažil, že jsem obsazované pozici vůbec nerozuměl. Jistě si dokážete kvalitu a hloubku takového screeningu představit.

Standardní metody hodnocení

Nic navíc. Jen to, co vychází z nepersonifikovaných a standardních screeningů a pohovorů.

Oba soupeři teď mají možnost ukázat, že drží figury v dobré pozici. Tak pojďme se podívat, jak je to s rozvojem a poradenstvím.

Kariérní poradenství a rozvoj

Headhunteři

Podpora kariérního růstu

Headhunterovi jde o dlouhodobou práci s kandidátem. Pokud si vytvoří silný partnerský vztah, tak jim pomáhá vlastně celý kariérní život plánovat a dosahovat nových cílů.

Přizpůsobení kariérní strategie

Společně s kandidáty vypracovávají headhunteři strategie pro kariérní růst a rozvoj.

Agentury

Omezené kariérní poradenství

Konzultanti povětšinou poskytují spíše obecné rady bez hlubšího zaměření na dlouhodobý kariérní rozvoj. A to mluvím o těch lepších.

Standardní rady

Rozhodně nečekejte od konzultantů rady, které by byly přizpůsobeny individuálním potřebám kandidátů.

Agentury v podstatě odevzdali figuru úplně zadarmo. To nevypadá dobře, jejich dáma je v ohrožení.

Mezinárodní síť a možnosti

Headhunteři

Globální dosah

A teď s pravdou ven. Napsat jsem to musel, ale tohle je disciplína a dovednost, kterou já zatím neumím, ani mi to moje síť kontaktů zatím neumožňuje. Nicméně větší headhunterské ryby než jsem já mohou mít přístup k mezinárodní síti kontaktů a nabídek, což je zvláště výhodné pro kandidáty hledající zahraniční příležitosti. Představte si, že vás váš headhunter posune z manažerské pozice z Prahy do Sydney.

Kulturní znalosti

Kvalitní headhunteři rozumí různým kulturám a trhům, což je klíčové pro úspěch v mezinárodním prostředí.

Specializované nábory

Headhunteři se často zaměřují na specifické sektory a role na globální úrovni. To jim umožňuje kontaktovat vysoce kvalifikované kandidáty, kteří jsou přesně přizpůsobení požadavkům dané pozice.

Agentury

Omezenější dosah

Agentury mohou mít i mezinárodní dosah. Často jsou ale více zaměřené na domácí trh nebo několik klíčových zahraničních trhů. To může omezit jejich schopnost nabízet široké mezinárodní příležitosti.

Méně specializované znalosti

Agentury mohou mít méně porozumění specifickým kulturním a tržním rozdílům, což ovlivňuje jejich schopnost efektivně umisťovat kandidáty v zahraničních firmách.

Širší spektrum pozic

Agentury mohou sice nabízet širší spektrum pozic, ale nemají hluboké odborné znalosti v konkrétních sektorech nebo rolích na globální úrovni.

Blížíme se do finále. Následující tah ukáže, komu nasadíme korunu recruitmentu a kdo zůstane jen pěšcem náboru.

Komplexní podpora během náborového procesu

Headhunteři

Příprava na pohovory

Kvalitní headhunter usiluje o to, aby jejich kandidáti procházeli celým procesem výběrového řízení bez stresu, a aby si ho naopak co nejvíce užili. Poskytují proto detailní přípravu na pohovory, včetně zpětné vazby a tréninku. Pomáhají kandidátům lépe se připravit na očekávání a otázky potenciálních zaměstnavatelů.

Podpora při vyjednávání  

Kvalitní headhunteři nabízejí pomoc při vyjednávání podmínek a platů, aby kandidáti dosáhli co nejlepších možných výsledků. Naučí vás strategii, jak efektivně vyjednávat.

Následná podpora

Po úspěšném umístění headhunteři nadále podporují kandidáta v nové roli a pomáhají při adaptaci v neznámém prostředí. Je to malinko těžší, v roli headhuntera figurujete jako externista, ale rozhodně to není nemožné.

Agentury

Základní příprava

Agentury poskytují základní přípravu na pohovory, která zahrnuje obecné tipy.

Omezená pomoc při vyjednávání

Agentury neposkytují individuální podporu při vyjednávání podmínek a platů. Jejich rady jsou obecnější povahy.

Méně následné podpory

Z důvodu omezeného času konzultantů je po umístění kandidáta i následná podpora omezená. To ovlivňuje kandidátovu adaptaci na novou roli a prostředí.

Headhunter dal právě šach mat agentuře a stává se černým koněm náboru. Všechny jeho tahy od počátku mířily k jasnému triumfu. Společně teď můžeme lovcům nasadit korunu vítězů. Doufám, že i vy budete mít při výběru partnera pro recruitment šťastnou ruku. 

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.