Článků o tom, jak složit kvalitní CV je hodně. A když říkám hodně, tak myslím opravdu hodně. Ten můj ale bude – ostatně jako všechno na mých stránkách – přece jen jiný. Nebo už jste skládali při psaní životopisu origami?
Minule jste si mohli přečíst „Devatero zásad, jak se připravit na prescreening“. V rámci dobré přípravy na pohovor by mělo následovat kvalitní CV. Slibuji, že to uchopím zase trochu originálně a promítnu do článku své zkušenosti a pohledy z jiné perspektivy. Zcela upřímně a bez filtrů vám dám přesné noty. Půjdeme krok po kroku tak, ať si nešlapete po štěstí u personalistů, kteří si budou ve vašem životopisu číst.
- Průvodní nebo motivační dopis
Půl až celá stránka motivací o tom, proč byste zrovna vy měli být tím nejvhodnějším kandidátem pro danou pozici a firmu. Naprostá většina lidí ho dává do samostatné přílohy vedle životopisu. Mám pro vás dvě rady nad zlato:
-
- Průvodní dopis vůbec nepiště a šetřete váš drahocenný čas. Většina personalistů ho totiž ani neotevře. Pracoval jsem s mnoha kolegy a vím, že asi 95 procent z nich sáhne pouze po příloze se jménem kandidáta a koncovkou CV. Vina je tady trochu i na straně samotných uchazečů. Když si totiž personalisté vedle sebe položí průvodní dopis a životopis kandidáta, téměř vždy v něm najdou totožné informace. Je to jako opakující se refrén.
- Pokud na průvodním dopisu trváte, tak ho nepřikládejte jako přílohu, ale zakomponujte ho jako předehru přímo na začátek CV. Tím znatelně zvýšíte pravděpodobnost přečtení.
I přesto musíte tento dopis napsat jinak. Nejen formou, ale i obsahem. Používejte odrážky, zvýrazněte klíčová slova, nacpěte tam smajlíky. 😊 Ano, to myslím vážně. Dejte tam tolik smajlíků, kolik vaše kreativita unese. Samozřejmě, to musí být ve správném kontextu. A co hlavně – nepiště motivační bláboly typu: „Jsem cílevědomý. Jdu si tvrdě za svým. Jsem empatický a kolegiální.“ Tohle píše každý. 🥱😴💤
Vypíchněte něco (prosím vás, ale jenom obrazně🙏), co tam jiní jen tak nenapíší. A zapojte vtip. Třeba: „V březnu jsem o vás četl ve Forbesu, kde byly fotky vašich kanceláří ve V Tower a ten výhled bych chtěl taky,“ nebo: „Viděl jsem vašeho CMO na veletrhu Career Days. Šli jsem naproti sobě a on se na mě usmál. Chtěl bych mu to připomenout v závěrečném kole výběrového řízení u vás.“
Dětinské? Možná trochu.
Odlišíte se tím? Rozhodně.
Tohle jsou věci, které za mě do průvodního dopisu patří. Ale abyste si nemysleli, že to jsou pouze příklady, půjdu se svojí kůží na trh a přiložím vám svůj printscreen dopisu pro RedBull.
- Vizuální podoba životopisu
Podle mě je jedno, jestli se hlásíte na ředitele reklamní agentury nebo účetní. Čím kreativnější životopis, tím lépe. Originalitě se meze nekladou. Není podstatné, jestli máte nebo nemáte centrum kreativity, mezi hemisférami pod vaší šedou hmotou mozkovou, bůh ví jak rozvinuté. Mimochodem, už jsem vám říkal, že huntuju i pro obor zdravotnictví? 👨⚕️👩⚕️🧠 😁
Personalisté musí vidět, že vám na práci opravdu záleží. Existují mraky šablon, které najdete volně na internetu. Nepoužívejte prosím ty zastaralé, které vypadají tak, jako byste si CV narychlo uplácali ve Wordu a k tomu všemu vám zůstalo v hlavičce logo společnosti, od které šablona pochází.
A zase se budu odkazovat na skvělý nástroj Canva. Vy, kdo čtete moje příspěvky pravidelně víte, že ve verzi zdarma tam najdete nepřeberné množství skvělých šablon. Stačí si vybrat tu, která vám barvami, použitými tvary nebo fontem písma, bude nejvíc vyhovovat. Vše napíšete přímo do šablony a pak pouze vyexportujete do PDF.
Když už jsem zmiňoval originalitu, mám pro vás zase jeden příklad. Moje CV je formátováno na jednu A4 a asi 1/6 druhé A4. Dělal jsem, co jsem mohl, ale aby tam bylo vše důležité, na tu jednu A4 jsem to prostě nevměstnal. Jedna šestina druhé strany vypadala smutně. 😢
A pak jsem si vzpomněl, že se k nám do jedné společnosti kdysi hlásil marketingový specialista, který měl v životopise návod, jak si z papíru poskládat vlaštovku. Přiznám se, že jsem se pokusil jeho nápad zkopírovat do svého CV, ale návod na vlaštovku jsem v Canvě nenašel. Takže celých 5/6 mé druhé strany životopisu vyplňuje návod, jak si poskládat hlavu slona. 🐘
Na jednom pohovoru jsme to řešili na samém konci a byla to zajímavá dohra. Do společnosti mě přijali, ale jenom tím slonem to asi nebylo. Přikládám vám rovněž screen pro inspiraci.
- Fotka
A teď sólo jen pro vás. CV bez fotky prostě není CV. Zapomeňte na pasové formáty i výstřižky z jiných fotek. Profesionální, drahý fotograf ale není potřeba. Vezměte si na sebe pěknou košili nebo hezké šaty a řekněte kamarádovi, ať vás za dne vyfotí u bílé nebo tmavé stěny. Letmý úsměv a máte hotovo.
V Canvě si můžete upravit barevnost fotky, zasadit ji do rámečku, můžete s ní kouzlit, jak se vám zachce. Přikládám svoji verzi a přiznávám – moje fotka je od profi fotografa.
- Kontaktní informace
Tady budu velmi stručný. Je jedno, jestli budou nahoře, dole, vlevo nebo napravo. Uveďte pouze ty podstatné. To znamená telefonní číslo, e-mailová adresa a lokaci vašeho působení. A tím nemyslím Praha 6, ale pouze Praha, Zlín, Brno atd. Nic jiného o vás personalisté vědět nepotřebují.
- Představení
Několik řádků o vás, které přizpůsobíte na danou pozici, na kterou se hlásíte. Moc tuto část v životopisech nevídám, ale já jsem si ji do svého dal, tak vám ji v krátkosti představím. Možná bych ji popsal jako krátký průvodní dopis, který vytroubí do světa něco o vaší osobnosti. Nemusí být příliš kreativní. Přikládám zase pro inspiraci.
- Počet stran
Stručnost a přehlednost jsou v životopise důležité. Docílíte jich tak, že k dané pozici nebudete psát žádné dlouhé sonety. Mohla by stačit následující struktura, která dá vašemu životopisu ten správný rytmus:
-
- 1. řádek – název společnosti, ve které jste pracovali
- 2. řádek – pozice, kterou jste vykonávali a za lomítkem na stejném řádku období, ve kterém jste tuto pozici zastávali
- dalších tři až pět řádků věnujte tomu, čemu jste se na pozici věnovali. Používejte hmatatelná data. A pište v odrážkách. Například, pokud jste dělali HR náboráře, tak bych na 3.řádku uvedl: „Obsazoval jsem pozice vyššího a středního managementu přímo do společnosti.“ Dáváte tak čtenáři představu o znalostech segmentu, kterým v rámci náboru disponujete.
- 5. řádek: „KPI nastaveno v průměru na obsazování pěti odlišných pozic současně.“ Dáváte tím na vědomí, jaké pracovní tempo jste schopni zvládnout. Výkonnost můžete doplnit dalšími informacemi. Například: „Realizoval jsem v průměru 18 pohovorů týdně. Dosahoval jsem průměrně tří nástupů měsíčně.“ Vše musí být konkretizované a kvantifikované. Žádná abstraktní data nebo obecné hlášky. A takto opakujte pracovní pozice, kterými jste prošli, až vyčerpáte všechny sloky vaší kariéry.
- Názvy pozic, na kterých jste pracovali
Rozhodně doporučuji nazývat věci pravými jmény. Pokud děláte na recepci, nemusíte pozici nazývat jako office manager. Pokud jste prodávali životní pojištění, nemusíte pozici nazývat regional sales manager. Personalisté to poznají. Ví, co daná pozice znamená, a co se na ní provádí za úkony. Pokud budete mít v CV regional sales manager, personalista se vás bude ptát, jaký region jste měl na starosti, kolik jste měl v týmu lidí, jak jste je řídil a podobně. Co přijde pak – dostanete zamítavou odpověď, protože jste byli na pohovor pozvaní na základě pozice, kterou jste nedělali. Zbytečně jste investovali čas.
Napište to tak, jak to je, třeba – akviziční obchodník. Pak vás na pohovoru nemůže žádná otázka zaskočit. Nikdo se vás nebude ptát – na základě jakých parametrů hodnotíte kvalitu obchodníka ve vašem týmu?
Pokud se zkoušíte dostat na pozici fakturantky z pozice paní na úklid? Na tom není nic špatného. Bojíte se, že když pozici v CV neuděláte “lepší“, nepozvou vás na pohovor? Prodejte vaši motivaci a zájem v průvodním dopise nebo v sekci představení. Nebojte se toho a pořádně zahrajte fortissimo!
- Pracovní pauzy
Mateřská dovolená, zdravotní důvody, Erasmus, vyhoření nebo jen prostě cestování a dlouhá dovolená. Vepište to do životopisu tak, jak to ve skutečnosti bylo. Nemá smysl si o takové období natahovat předchozí pracovní zkušenost. Při ověřování referencí se někteří personalisté bývalých zaměstnavatelů ptají, od kdy do kdy jste na dané pracovní pozici působili. A tato malá lež by vám zbytečně zhatila celý proces výběrového řízení.
Přitom už jste měli skoro dohráno. I skvělý dirigent potřebuje někdy pauzu. Negativní události jsou naprosto běžné v životě každého z nás. Pokud by vás na základě toho nepozvali do výběrového řízení, garantuji vám, že byste dlouhodobě pro takového zaměstnavatele pracovat nechtěli.
- Volnočasové aktivity
Plavání, fotbal, cyklistika… vždyť to znáte. Všichni jsme je do svých životopisů uváděli. Až doteď. Je to něco, co vám zbytečně zabírá místo v životopise.
Jiná situace by byla, kdyby měla firma v popisu pracovní pozice – hledáme nejlepšího obchodního zástupce a zarytého milovníka fotbalu – a vy jste hrál donedávna fotbal na profesionální úrovni. Pak v CV zahrajte na tu správnou strunu personalisty. Třeba takto: „Nejenom, že se brzy stanu vaším nejlepším obchodním zástupcem, ale se mnou vyhrajete všechny firemní fotbalové turnaje!“
Na závěr malá rada. Pokud to nejde vyloženě proti vašemu charakteru, udělejte si sebe do zdravé míry srandu. Jak v životopise, tak na samotném pohovoru. Pokuste se i přes nervozitu do tohoto nastavení dostat. Uvidíte, že pak celé výběrové řízení bude mít znatelně hladší tempo. A personalista, který to neocení, nemá na své pozici co dělat.
Tak ať má váš životopis správnou melodii!