V současné době je na českém trhu historicky nejnižší nezaměstnanost. Z toho vyplývá, že je nedostatek volného lidského kapitálu. Poptávka po nových zaměstnancích značně převyšuje nabídku a můžete se spolehnout, že dříve či později budete i vy osloveni některým z headhunterů. Nezáleží na tom, zda půjde o interního náboráře z konkrétní společnosti, najatou agenturu nebo lovce na volné noze. Důležitá je jejich kvalita.
HR, kteří se zabývají delší dobu náborem a spoléhají pouze na inzerci, nevzdělávají se a nesledují současné trendy náboru, jsou odsouzeni k neúspěchu. Dnes už nestačí vyvěsit líbivý inzerát na profesních sítích a čekat na zájemce. Pokud je headhunter kvalitní a vynalézavý, může vás oslovit na on-line místech, kde byste to opravdu nečekali.
Každý z nás má větší či menší digitální stopu. A právě po ní se headhunter vydá. Může vás vystopovat nejen podle profilu na Jobs.cz nebo LinkedInu. Své pasti bude klást i na messengeru a argumentovat třeba tím, že se na vás dostal prostřednictvím zájmové skupiny, které jste členem. Kanálů k oslovení je dostatek, záleží jen na kreativitě.
Pojďme se zaměřit na to, co od huntingu vlastně očekávat. Bohužel v drtivé míře převyšuje negativní scénář nad tím příznivým. Ale začneme zvesela.
Pozitivní scénář začíná lichotivou zprávou na jedné ze sociálních či profesních sítích, kde vás headhunter vystopuje. Pokud máte zveřejněné telefonní číslo, v nejlepším případě vám rovnou zazvoní mobil. Po něm přijde profesionální oslovení, ze které lze snadno vytušit kvalitu lovce.
Všímejte si personifikace, sledujte, kolik si toho o vás headhunter zjistil, ať už jde o současnou pozici, společnost, ve které pracujete, instituce, kde jste studovali nebo vaše mimopracovní zájmy. Je-li navíc headhunter energický, empatický a kreativní, pak hovoru nebo zprávě věnujte pozornost. V nejlepším případě dostanete skvělou pracovní nabídku, která vás kariérně a finančně posune dál. V ostatních případech získáte propojení na špičkového lovce. Ten vám zajímavé pracovní nabídky bude přinášet pravidelně.
První telefonát s kvalitním lovcem proběhne v duchu důkladného, hloubkového prescreening, jako předvýběr pro další postoupení do výběrového řízení, ať už online, či osobní formou. Po Covidu se online forma stala naprosto běžnou praxí pro zefektivnění práce HR, takže tím se nenechejte odradit. Stejně tak pokud s vámi headhunter absolvuje pouze předvýběr. Takové může mít totiž zadání od společnosti, které hledá nové zaměstnance.
Co je klíčové – je s vámi nastavena naprosto jasná komunikační linka. To znamená, jak bude výběrové řízení probíhat, kolik může být minimální a maximální počet kol výběrového řízení, jak dlouho může celé výběrového řízení trvat, a co bude náplní jednotlivých částí.
Headhunter je s vámi v pravidelném kontaktu. Minimálně jednou týdně zavolá, aby se zeptal, jak se vám daří nebo jaké máte pocity z proběhnutého kola. Měl by k vám být zcela upřímný a jednat narovinu. Pokud o vás společnost přestane ve výběrovém řízení jevit zájem, tuto skutečnost dostanete ihned popsanou. To proto, aby nikdo nemarnil vašim časem, a abyste se na výběrové řízení nemuseli dále koncentrovat. V ideálním případě dostanete uvedený důvod, proč si vás společnost nevybrala. Dobrý headhunter by pak s vámi měl navázat kontakt pro budoucí příliv nabídek. V y u ž i j t e t o h o ! Stane se zdarma vašim průvodcem pracovním trhem a dodavatelem nových, zajímavých pozic. To, že to nevyšlo jednou neznamená, že to nevyjde podruhé.
Headhunter si od vás vezme mzdová, benefitní a jiná očekávání a bude s vámi udržovat kontakt. Ví totiž, co to znamená pozitivní candidate experienece a váží si každého uchazeče.
Od tohoto huntera rychle pryč, aneb varovné signály
Pokud je ale prvotní oslovení nudné, strojové a bez energie, cítíte se jako při telemarketingovém hovoru, není důvod věnovat lovci přílišnou energii. Ze zprávy je poznat, že byla odeslána dalším desítkám možných kandidátů a není v ní nic, co by se vaší osoby týkalo.
V negativních scénářích můžete být dokonce osloveni na pozici neodpovídající vašim zkušenostem nebo mimo váš obor. Každý takový signál je pro vás jasná červená. Pro takového huntera jste pouze budoucí fíčko. Vy ho jinak vůbec nezajímáte.
Pokud se přece jenom dostanete přes prvotní oslovení a nacházíte se v určitě fázi výběrového řízení přichází další varovné signály. Headhunter s vámi neprobere jasnou komunikační linku výběrového řízení, počet kol ani potřeby k nástupu ze strany společnosti. Headhunter s vámi pravidelně nekomunikuje a pravděpodobně se nedočkáte ani výsledku výběrového řízení.
Může na sebe mít totiž napasovaných 15 pozic, které musí obsadit a komunikace s neúspěšnými kandidáty není v jeho repertoáru. Logicky nemáte možnost budoucího propojení na nové, zajímavé nabídky, které se k němu dostanou. Nic si z toho nedělejte. Taková spolupráce by stejně nefungovala.
V tomto článku jsem vám ukázal možné scénáře při oslovení headhunterem. V tom dalším vám řeknu, jaké kroky byste měli podniknout k tomu, abyste byly oslovování těmi dobrými headhuntery.