Dnes si ukážeme, jak málo stačí k tomu, aby se pověst vaší firmy na pracovním trhu zhroutila jako domeček z karet. Zahrajeme si Blackjack a roztočíme ruletu štěstí. Jen místo čísel na vnějším poli rulety budou potenciální kandidáti. Začněme ale pěkně od začátku…

Jak se z vás může lehce stát gambler, který dává všanc dobré jméno společnosti?

Rozhodli jste se navázat spolupráci s agenturou nebo headhunterem. Chcete, aby vám našli nejvhodnějšího kandidáta pro vaši společnost. Ale ejhle, podmínkou je pouze success fee model spolupráce, takže lovec dostane zaplaceno až ve chvíli, kdy k vám nastoupí vybraný kandidát. A jako třešničku na dortu nepřistoupíte na exkluzivní spolupráci.

Realita je taková, že na volné pozici pracuje pět různých agentur nebo headhunterů. Podle mě jde o typickou ukázku nekompetentnosti pověřených osob v organizaci. Jsou líní udělat si kvalitní průzkum trhu a sami rozhodnout, kdo pro firmu bude nejlepší volbou při hledání nového kolegy do firemního hnízda.

A tohle je také bohužel důvod, proč na vaši super expertní, náročnou pozici dostanete absolutního juniora, který se na vás při společné schůzce třikrát usmál, šestkrát přikývl a řekl všehovšudy čtyři věty. Obchod s vámi fakticky uzavřel majitel agentury, zkušený obchodník nebo hodně seniorní kolega. Spolupráce je přece nastavená na success fee, takže na tom může pracovat naprosto kdokoliv. Tohle není soutěž pro zkušené, ostřílené lovce, tohle je ruleta.

Kvalitní headhunter se na pozici může nadřít klidně celý měsíc. Udělá si analýzy, zmapuje trh, absolvuje pohovory s kvantem vhodných kandidátů, ale neprezentuje je, jak na běžícím páse, protože vám chce přivést toho nejlepšího, který bude přesně odpovídat vašim specifikům.

Pak vstoupí do hry nová agentura se svým skautíkem alokovaným pro vás. Vykopnou inzerci a…? Ten správný kandidát byl zrovna na správném místě… Máme hotovo. Je dobojováno.

To je také důvod, proč i relativně malé společnosti s pěti konzultanty na sobě mají i 35 aktivních zakázek. Každý konzultant obstarává sedm klientů a minimálně sedm pozic k obsazení. Je to jako kolo štěstí, něco z toho padne, něco ne. Správně cítíte, že se vám konzultant nevěnuje tak, jak by měl a obsazení pozice trvá mnohdy déle, než by bylo zdrávo.

Proto vám radím, nedělejte to! Prověřte si křížem krážem agenturu nebo headhuntera, který má s vámi začít spolupracovat. Udělej klidně tříkolové výběrové řízení, ale nenechte se zlákat rychlou výhrou.

Jaká rizika vám může success fee model přinést a proč byste se ho měli vyvarovat?

  1. Špatné pochopení pozice

To, že s vámi headhunter seděl hodinu na schůzce a všechno vám odkýval nemusí znamenat, že zadání řádně vstřebal a informace pochopil. Čím více otázek, tím lépe. Někdy dokonce platí, že čím hloupější a detailnější otázky, tím lépe. Nevěnujte schůzce pouze jasně vyměřený čas. Setkání by mělo být tak dlouhé, jak jen bude potřeba.

  1. Nedostatečná znalost obsazované problematiky

Musíte mít jistotu, že headhunter nebo konzultant ví, o čem se spolu bavíte a koho do firmy hledáte. Říkáte si – jiný kraj, jiný mrav? Konkurenční společnosti se sice mohou ve specifikách malinko lišit, ale pokud hledáte inženýra kvality, tak konzultant vám musí naprosto přesně říct, jaké požadavky by měl takový kandidát splňovat, co bude mít na starosti a jaké vlastnosti musí mít.

Nebo prostě sebrat koule a přiznat, že si na pozici netroufá. To je podle mě známka profesionality. Bohužel, realita je taková, že agentura nabere každou pozici a přislíbí vám hory doly jen proto, aby zakázku získala.

  1. Nedostatečná kvalifikace kandidátů

Pokud narazíte na konzultanty, kteří vytahují kandidáty jako esa z rukávu a zasílají vám jejich profily z LinkedInu podle několika klíčových slov, lehce se vám stane, že vybraný kandidát nastoupí a vy zjistíte, že místo slibovaného jackpotu váš čeká člověk, který s praktickými znalostmi, které na pozici potřebujete, nemá nic společného.  A tohle kolo štěstí, teď už spíš neštěstí, roztočíte znovu.

K obsazení pozice správným kandidátem je potřeba hloubkových pohovorů. Jen tak konzultant zjistí, že je to váš vyvolený.

  1. Nedostatečné nacítění firemní kultury

Pokud jste pro agenturu jenom další zakázka, konzultant nemá důvod blíže se zajímat o vaše firemní prostředí, kulturu nebo charaktery lidí. Lehce se stane, že máte sice dobrého kandidáta, který ale jednoduše nezapadne. Naštvaný kandidát = naštvaní podřízení = naštvaní nadřízení = naštvaný majitel firmy. Je to takové Kasino Kartáč… Kartáč dostanete od všech.

  1. Kandidáti nedostanou zpětnou vazbu

Když už na sebe máte napárováno pět agentur, kteří za super success „fíčko“ zastupují vaši společnost, musíte vědět, jak pracují nejenom s vítěznými kandidáty, ale také se všemi, které oslovili.

Pokud konzultanti nestíhají, zpětná vazba zamítnutým kandidátům je to poslední, co budou řešit. Mají svoje cíle, které musí firmě splnit, a tím to pro ně končí.

Jaké riziko z toho vyplývá? Teď už nemáte jenom jednoho člověka, který nastoupil, a protože nedošlo k pochopení, museli jste se rozloučit.

Teď už máte desítky, možná stovky oslovených kandidátů, kterým byla představena vaše společnost. Podívali se na vaše webové stránky, zaslali životopis a čekají na zpětnou vazbu. Týden, měsíc a mnohdy se vůbec nedočkají. Myslíte, že takový kandidát o vaši společnost bude mít ještě někdy v budoucnu zájem? Jak o vás asi bude mluvit před známými a kamarády?

  1. Negativní recenze na vaši společnost

Ten Blackjack, který jste výše rozehráli, ještě nekončí. Existuje totiž spousta kandidátů, kteří to jen tak nenechají a ze své čiré dobromyslnosti budou chtít informovat i veřejnost o tom, že vaše firma stojí za zlámanou grešli. Což není sice pravda, ale měli jste špatnou ruku, když jste vybírali konzultanta. Následuje spousta recenzí a vy se s pěti hvězdičkami na několik měsíců můžete rozloučit.

  1. Přesvědčení kandidáta za každou cenu

Konzultanta tlačí KPI, šéf i výkonnější kolegové. Takže potřebuje vaši pozici uzavřít za každou cenu. Blufuje a přislíbí kandidátovi cokoliv, jen aby ho dostal na pohovor. Vy pak můžete poslouchat básničky o slíbené flexibilní pracovní době nebo firemním vozidle s placeným benzínem i pro osobní využití.

  1. Nedostatečná komunikace

Teď myslím nedostatečnou komunikaci ve vztahu k vám. Týdny o něm třeba vůbec neuslyšíte. Doslova se po vašem konzultantovi slehne zem. Pak, protože mu vyprchal „zdravý“ čas na nekomunikaci, vynoří se zpoza jasna a prezentuje vám jednoho, dva narychlo vylosované kandidáty.

  1. Nedostatečná hloubka a šířka kanálů k vyhledávání

Nechte si od konzultanta vysvětlit, na jaké kanály se bude při hledání vámi zadané pozice zaměřovat a proč zrovna na nich najde ty správné lidi. Poznáte jeho kreativitu i to, jak nad problematikou přemýšlí. A co hlavně – jestli přemýšlí jako kandidát. Pokud vám řekne, že mu LinkedIn vždy stačil, zbytečně s ním riskujete.

Abych to shrnul. Success fee není optimální řešení spolupráce. Tento model hází klacky pod nohy práci kvalitních headhunterů, a naopak nahrává do karet slabým hráčům, kteří vám nadělají z firmy a její pověsti paseku.

Vybírejte chytře, udělejte si průzkumu trhu a vsaďte na toho pravého headhuntera nebo agenturu. Pravděpodobně si od vás vezmou před zahájením práce zálohu. Ale vy budete mít skvělého ambasadora, který až vám dovede kandidáta, budete moci říct – BINGO!

Zaujal vás článek?
Hledáte práci, nebo vhodného kandidáta?

Hunter's Lodge | Míříme na talenty
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.