Když kandidát uvidí, že jde výběrové řízení správným směrem, vydá ze sebe maximum. A to máte vy jako personalisté ve svých rukách. Zájemce o práci vám ze sebe při pohovoru předvede to nejlepší, jen pokud se bude cítit komfortně. A vy mu tyto podmínky musíte zařídit. Odměnou pro vás bude kvalitní feedback a spolupráce v budoucnu.
Znáte seriál Jak jsem poznal vaši matku? Pokud jste si ho oblíbili stejně jako já určitě si vybavíte epizodu, která je o headhuntingu. Konkrétně se zde lovec, který zastupuje korporátní průmyslovou společnost, snaží ulovit Marshalla na pozici právníka. Marshall, který vystudoval práva proto, aby chránil životní prostředí, se proti skvělé nabídce brání jako lev. Proti němu hraje skutečnost, že si s Lily právě pořídili nový byt na hypotéku a čekají přírůstek do rodiny. Když k tomu připočteme okouzlující jednání headhuntera, časté pochlebování, drahé večeře a neustálé omílání vysokého nástupního platu, tak to i sebezarytějšímu ochránci planety zamotá hlavu.
A co třeba komedie s Justinem Timberlakem Kamarád taky rád, kde ho provází HR Mila Kunis? Tady už jsme více ve fázi onboardingu, kdy Mila Kunis vyzvedává Justina na letišti v New Yorku, kam přiletí ze sluncem zalité Kalifornie. Mila mu ukazuje všechny příjemnosti života v NYC a snaží se udělat vše pro to, aby se nerozmyslel a jeho nástup do nové firmy byl nezapomenutelný.
A proč tato exkurze do filmových scén? Chtěl jsem vám ukázat způsoby jednání s kandidáty. I když trochu s nadhledem a po americku. Nicméně tohle je u nejvýznamnějších společností a těch nejdražších pozic běžný postup. To ale neznamená, že by podobnými pocity nemohli oplývat také vaši kandidáti, aniž byste je brali na luxusní večere.
Vytvořte kandidátům neobyčejný pohovor
Ať už se s kandidátem nebo kandidátkou potkám osobně nebo přes videokonferenci, stále se mi stává, že jsou někteří z nich velmi nervózní a mají z pohovoru hrůzu. Někteří se to snaží skrýt umělými úsměvy s nadějí, že na nich nervozita nebude poznat, ale některým se to nedaří vůbec a mají roztřesený hlas, zpocené čelo nebo klepající se ruce.
Každý z nás, kdo se ucházel v minulosti o práci zažil pohovor, kdy si připadal jako na stezce plné nástrah a pastí. Když k tomu ještě přibyde ne zrovna příjemná personalistka s kamennou tváří a přísným výrazem, skvělá příprava se rázem rozplyne a vaše odpovědi nejsou to, co byste za běžných podmínek předvedli. Dalo by se to doslova označit za týrání živé zvěře.
Spoustě kandidátů se tento přístup vryl pod kůži tak, že vnímají pohovor a celé výběrové řízení jako něco negativního. I já jsem v minulosti u představy pohovoru neusnul. V hlavě jsem si přehrával, na co by se mě personalistka mohla zeptat, kde by mě mohla nachytat a jak se vyhnout jejím nastraženým pastem. Jestli jste z HR, kteří tento přístup praktikují,
zamyslete se.
Co si kandidát z takového výběrového řízení odnese? A jaké to bude vrhat světlo na vaši osobu a společnost, kterou zastupujete? Opravdu není nutné do pohovorů vnášet irelevantní otázky, co kandidáta zbytečně rozhodí.
Zastávám názor, že kandidát by si měl celé výběrové řízení užít. Místo je jen pro jednoho a vy si musíte uvědomit, že je velká pravděpodobnost, že nebude přijat. Tak ať si z toho odnese alespoň co možná nejlepší pozitivní zkušenost. To, že máte s kandidátem za všech okolností výběrového řízení komunikovat, jsem rozebíral v článku zde. Teď se zaměříme na samotný pohovor a osobní přístup, protože právě na pohovoru se tvoří pozitivní vlny.
- Ať ledy tají
Icebreaking vás naladí na stejnou notu. Já ho vkládám na samotný začátek, ale není vůbec na škodu, když ho občas použijete i v průběhu pohovoru. Dlouhý může být klidně několik minut. Zkrátka dokud nevycítíte, že se kandidát uvolnil a na nervozitu zapomněl. Mluvit můžete o čemkoliv. Zvlášť když v životopise najdete společné téma. A když se vám icebreaking protáhne? Vůbec nevadí, aspoň se odlišíte od ostatních. Pokud je naopak kandidát sebevědomý a dostatečně soustředěný podat skvělý výkon, není potřeba tlačit na pilu a rovnou se vrhněte na profesní stránku pohovoru.
- Případová studie odhalí skvělé nápady
Místo toho, aby vám vymýšlel kandidát odpovědi na nesmyslné otázky, nechte ho přicházet s vlastními nápady na různé situace u vás ve firmě. Poslechněte si, co všechno dělal v předchozích zaměstnáních a vyberte jeden z úkonů, který implementuje na vaši firmu. Jednak uvidíte, jak je schopen pohotově reagovat a přicházet s rychlými myšlenkami, navíc nemusíte zadávat žádný složitý úkol na doma. Ten by si stejně v lepším případě vygoogloval, v horším se vám na to vykašlal, protože usoudí, že si firma takto nechává zdarma zhotovit práci. Bohužel i to se pořád děje.
- Upřímnost buduje dlouhodobé vztahy
Nechte kandidáta přednést jaké pracovní prostředí si představuje, jakého by chtěl šéfa, bez jakých benefitů se neobejde, nebo co už v nové společnosti nechce zažít. A pak mluvte vy. Ale naprosto upřímně. I když byste měli prozradit negativa, a jak to ve firmě chodí, nic neskrývejte. S kandidátem se pobavte o tom, jestli to rezonuje s jeho představami. Klidně řekněte, že vaše firma nabízí znatelně více peněz než ostatní z toho důvodu, že je u vás velký tlak na výsledky, ale o to více zkušeností načerpají. Tohle je správně. Kandidát si dá jedna a jedna dohromady a přinejhorším to dopadne tak, že si vás bude za vaši upřímnost opravdu vážit. Propojíte se a budete komunikovat i v budoucnu.
- Buďte empatičtí
Pokud během pohovoru zjistíte, že si kandidát s pozicí nesedne, nedávejte mu plané naděje, ale buďte empatičtí. Na odpovědi – obávám se, že šéf tady bude chtít opravdu někoho, kdo bude každý den sedět v kanceláři a na práci z domova neslyší – není nic špatného. Nebo – určitě si ještě druhou nabídku promyslete, vím, že se vám líbíme, ale mám strach, že bude šéf chtít někoho, kdo má zkušenosti čistě z marketplace.
- Nastavte jasný průběh a dodržujte ho
Na závěr pohovoru si s kandidátem stanovte, jak bude probíhat další jednání a přesně plán dodržujte.
Tak co myslíte? Žádná věda to není. Jen několik jednoduchých zásad. Přesto je drtivá část personalistů nedodržuje. Těchto pár bodů vytvoří kandidátovi skvělou náborovou zkušenost a díky tomu i vy vyniknete. Tak… Nebuďte jedni z mnoha. Buďte jedineční.