Nedaří se vám ve firmě obsadit důležité pozice? Mezi nejčastější interní důvody patří:
- Jako společnost, jste se skokově rozrostli a role HR se překlopila do péče o zaměstnance. Potřebujete tak rozvíjet spíše benefitní program pro stávající pracovníky.
- Proběhla fúze se zahraniční mateřskou společností a potřebujete nastavit nové náborové procesy.
- HR zakrnělo a nemá motivaci dál se v náboru vzdělávat a sledovat trendy.
Kandidáti jsou navíc stále náročnější. Když to zkombinujeme s aktuální ekonomickou situací, kterou ovlivňuje vysoká inflace, ceny energií a nejistota, která panuje ohledně války na Ukrajině, zaměstnancům se jistá místa opouštět nechtějí.
Jak z toho teď ven? Správné řešení je jen jedno.
Buď získáte kandidáty, kteří práci potřebují a jsou na trhu dostupní. Lehce je dohoníte na LinkedInu nebo Jobsech. Nebo se svěříte do rukou P R O F Í K A. Někoho, kdo se na pracovním trhu orientuje, má lovecký instinkt a ovládá dokonale svoji zbraň. Tou je znalost moderních metod náboru konkrétních pozic. Už víte?
Ano, potřebujete H E A D H U N T E R A.
Ten uloví do vašeho týmu top odborníka, se kterým firma poroste. Nábor se od doby, kdy stačilo vyčkávat na webových stránkách a sklidit kandidáty jako sezónní ovoce, posunul. Ostřílenému hunterovi nesmí chybět nápaditost. Na každou rybu totiž platí jiná návnada. Dobrý hunter musí vědět na jakých diskuzních fórech se potenciální kandidát zdržuje a na jaké meetupy chodí. Cílem je dostat se k němu co nejblíž. A aby ho nevyplašil, musí zvolit chytrou taktiku.
Nápaditost, vytrvalost a rafinovanost, to jsou ty správné vlastnosti skvělého huntera.
Samostatnou kapitolou je rozhodnutí, zda vezmete někoho na fulltime do firmy, budete nábor outsourcovat od agentury, nebo si najmete externího headhuntera. Co je nejdůležitější – musíte vybírat pečlivě a vědět, s kým máte tu čest.
Můžete totiž najít skvělou agenturu s bezchybnými recenzemi, ale přidělí vám zrovna nového, nezaučeného recruitera. Stejně tak můžete narazit na začínající agenturu s nulovými referencemi, ale jejich náborář bude naprosto špičkový. Nebo vezmete do firmy člověka s 15letými zkušenostmi a ohromujícím životopisem. Na pohovoru se vám předvede v plné kráse, ale u vás ve firmě mu dojde šťáva a bude chtít odsedět zbývající léta, která mu v kariéře zbývají.
Recruitment není levná záležitost. Neriskujte krok vedle.
Ať už bude spolupráce probíhat jakoukoliv formou, musíte dobře znát recruitera, který s vámi bude na pozicích pracovat.
I když půjde o člověka, který má zastupovat agenturu, vyžádejte si jeho životopis. Ptejte se detailně, jaké má zkušenosti s pozicemi, které máte k obsazení. Chtějte vědět jaké metody a kanály používá, kolik takových kandidátů již obsadil a čím vynikali oproti ostatním. Pokud se vám nebude něco zdát, věřte mi, že v dlouhodobém horizontu to nebude fungovat.
Nastavte si jasný komunikační rámec, který musí být dodržován a frekvenci pro informování o vývoji náboru. Sledujte také, jak se recruiter zajímá o obsazovanou pozici i vaši společnost. Pokud vybíráte dobře, takový člověk vás musí ve velmi krátkém čase přesvědčit, že je ten správný headhunter pro vaši firmu. Vybírejte maximálně uvážlivě.